Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata
Právě je stř led 27, 2021 2:10 pm
Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie
Autor |
Zpráva |
Člen_SubaruFanClubu
Registrován: úte kvě 03, 2016 2:19 pm Příspěvky: 13615
|
No, ohledně toho dobíjení bych byl trochu skeptický  On si to teda pán nevymyslel, i přímo Exide na webu tvrdí, že je to až 1,5x rychlejší... Nicméně, dobíjení v autě je dost primitivní, kdy alternátor se akorát reguluje na nějaké napětí a baterka si vezme všechno, co při tom napětí dá. Takže ano, baterie s menším vnitřním odporem si vezme víc, bude se nabíjet rychleji... nicméně zase u olověných baterií se udává, že by se neměly dobíjet větším proudem, než 10% kapacity, takže v tomhle případě 6,5A... což mi přijde relativně málo, takže tady bych se spíš bál toho, že to rychlejší dobíjení tu baterku ještě dřív zničí  (jedinej druhej způsob je, že by mohla být efektivnější... nicméně obecně u olova je efektivita nabíjení něco jako 80%, takže ikdyby měla 100% účinnost, tak nebude nabíjet 1,5x rychleji jak tvrdí  ).
_________________Subaru Outback BH 3.0 H6  Subaru Libero SDX  Hyundai i20 1.2 2012 
|
stř zář 23, 2020 3:06 pm |
|
 |
Nováček
Registrován: ned zář 20, 2020 1:09 pm Příspěvky: 37
|
S tím nabíjením to tak jednoduché není. Od té doby co se osazuje kvantum ekonesmyslů do aut obecně, mají auta úplně jiný nabíjecí systém. Po startu, dostane aku maximální nálož, aby doplnil to,co spotřeboval. Nabíjecí proudy jsou několik desítek ampér při napětí až 15,5V. Toto trvá pár minut, pak se dobíjení úplně přeruší. V jistých částech ekocyklu, co rozhodne ekomozek, dokonce aku živí celé auto, a alternátor je téměř mimo provoz. Když se pak jede z kopce, nebo řidič naznačí něco jako chci zpomalit, tak aku zas dostane "čočku" v podobě několika desítek ampér, aby pomohl "rekuperovat" energii. Takže si chudák během jízdy užije i několik desítek nabíjecích a vybíjecích cyklů. Typicky to mají auta co už disponují start/stop kravinou. Proto do nových aut jsou i aku o dost dražší, jelikož starý standard by byl již po roce mrtev. Proto se doporučuje alespoň jednou měsíčně dobíjet baterii, ovšem nejlépe inteligentní nabíječkou, která je schopna částečně aku regenerovat (odstranit sulfidy). V extrémním případě, když třeba někdo žije na kopci, může být aku i po jízdě cca 20km téměř vybitý.
A to vše pro ÚSPORU 0,2L/100KM !!!
Ještě poznámka k navijákům. Pokud někdo chce osadit takové náročné příslušenství, je nutné se podívat, kolik je schopen aku dát trvalou zátěž. Často se dává i jiný alt., který je schopen dávat trvale přes 100A. Klasický aku dokáže dát třebas 400 - 500A ale jen na řádově 10s max. Proto se většinou posiluje celý systém pro krátkodobou zatížitelnost až na hodnotu někde kolem 700A. Trakční baterie by musela být opravdu veliká, má jinou konstrukci, než standardní "startovací"baterie. Má totiž menší zatížitelnost elektrod. Snese sice trvale velké proudy(řádově 2x jmenovitá kapacita), ale nesnáší vysoké špičky odběru/dobíjení, takže nelze doporučit. (Pokud nebude mít kapacitu třeba 300Ah, což by musela být asi někde jinde a ne u motoru). Trakční baterie také nesnáší změnu teplot, je tam většinou optimální pracovní rozsah 15 - 25°C
|
sob zář 26, 2020 11:14 am |
|
 |
Člen_SubaruFanClubu
Registrován: úte kvě 03, 2016 2:19 pm Příspěvky: 13615
|
Tak ona ta trakční baterie ti zpravidla dá menší proud, než ta startovací... jestli ta startovací zvládá do těch 10s 500A, tak u trakční o stejné kapacitě to bude méně. Ten rozdíl je pak v cyklické životnosti, kde ta klasická startovací vydrží pár cyklů a umře (pač se u starých aut čekalo, že se z toho akorát nastartuje motor, což nespotřebuje skoro nic a pak se jen dobíjí), ta trakční by měla chvíli vydržet. U těch nových bych pak čekal, že by měla být nějaká hybridní, co zvládá ty startovací proudy a zároveň má alespoň nějakou cyklickou odolnost, když ji to záměrně vybíjí. Nicméně jestli to tam cpe přes 15V, tak je to zločin, to zničí každou olověnou baterku... Ale principiálně je to furt stejný, auto může akorát regulovat alternátor na napětí. Takže pokud se autu někde vysloveně nevysvětlí, co má za baterku a jak se k tomu chovat, tak prostě jenom dává nějaké napětí a baterka se nabíjí tak rychle podle toho, co si při tom napětí vezme... A furt bych řekl že platí, že čim větší proud se do tý baterky nacpe, tim rychleji jde do kopru. I u hodně drahých trakčních olověných baterií se furt u toho nabíjení dává ta 1/10 kapacity. Takže dosti pochybuji, že by v automotive byly u nových aut nějaké výrazně lepší baterie, které zvládají násobně větší proudy. Spíš to tipuju na to, že se tam dá "lepší" baterka, která u většiny lidí přežije záruku auta a na zbytek sere bílej tesák - pak se olovo hodí do spalovny, koupí se nová a je to hrozně ekologický, protože to za ty 2 roky ušetřilo půl litru benzinu. U těch drahých trakčních, které skládáš za sebe a ta sada tě pak stojí taky třeba 3 míče si obvykle hlídáš, jestli ta baterka vydrží 2 roky nebo 10 
_________________Subaru Outback BH 3.0 H6  Subaru Libero SDX  Hyundai i20 1.2 2012 
|
sob zář 26, 2020 11:31 am |
|
 |
Zkušený uživatel
Registrován: stř kvě 19, 2010 3:04 pm Příspěvky: 613
|
Jo ta fičura s řízením alternátoru stojí za to. A když už to tam výrobci cpou, tak nechápu proč tam nedají baterii LiFePO? Zvládá vysoké proudy, je absolutně bezůdržbová, nevadí jí cyklování, váží a zabírá méně jak olovo a hlavně jí nevadí ponechání v né úplně nabitém stavu, nehoří jako Li-ion. Jediné co nemá ráda je nabíjení v mrazu. Ale to by šlo také vyřešit izolovaným temperovaným boxem a spoluprácí alternátoru s ochrannou elektronikou baterie. Taková baterka by v takovém autě vydržela klidně 10 let. A stojí zhruba stejně jako ten předražený kočkopes trakční/startovací olověná aku, která stejně časem umře, pokud jí člověk pravidelně nedobíjí externí nabíječkou. Ono totiž nejde udělat baterii která by uměla dávat velké proudy a zároveň jí nevadilo cyklování. Je to jen výsledek kompromisu. Startovací má tenké elektrody a velký počet. Aby byla měla velkou plochu elektrot a tím byla schopna dát velký proud. Kdežto trakční má elektrody masivní, aby dlouho odolávali cyklickému vybíjení, než se rozpadnou.
_________________ Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 90 tis) Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis) Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 300tis) Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
|
sob zář 26, 2020 11:46 am |
|
 |
Člen_SubaruFanClubu
Registrován: úte kvě 03, 2016 2:19 pm Příspěvky: 13615
|
Řekl bych, že cena vs životnost  Jednak teda ty kočkopsi mi přijdou pořád levnější než LiFePO4, druhak v množství co to berou automobilky budou levnější určitě. A automobilce jde tak akorát o to, aby to vydrželo záruku, co na to dávají (což ani nemusí být záruka auta... kolegovi když při delším stání blbě startovala škodovka v záruce, tak mu hned v servisu vysvětlili, že je to nejspíš nějaká netěsnost a že těsnění je spotřební díl a má záruku jenom půl roku, takže si to celé zaplatí ze svého  ). A na tom, aby to vydrželo 10 let prakticky nikdo zájem nemá... automobilka určitě ne a v podstatě ani ty lidi, co si ty nová auta kupují, protože touhle dobou je už taky obvykle nemají. (Jinak jako daleko větší kokotinu jsem viděl v BMW I3, což je elektrický auto, nacpaný lithiovýma baterkama a pak je tam 12V olověná baterka, která napájí tu BMSku  a ještě na to byla svolávačka, pač byly vadný  ).
_________________Subaru Outback BH 3.0 H6  Subaru Libero SDX  Hyundai i20 1.2 2012 
|
sob zář 26, 2020 11:55 am |
|
 |
Nováček
Registrován: ned zář 20, 2020 1:09 pm Příspěvky: 37
|
Automotive dokáže různé zhovadilosti. Sám jsem pro ně dělal jako procesní inženýr 4 roky. U těch baterek se to má asi tak. Startovací baterky mají velkou plochu elektrod, takže dokáží pojmout velké nárazové proudy na úkor trvalé zátěže. Při větší ploše elektrod se elektrolyt rychleji zahřeje a začne dřív "vařit". Ovšem trvalá zátěž povolená je nižší než u trakční baterie. Ta je třeba na úrovni do hodnoty max 1x jmenovitá kapacita, možná i méně.Proto je trvalý dobíjecí proud více méně podobný. Krátkodobé zatížitelnosti se pak využívá v ekocyklech. Proto to skokové nabíjení/vybíjení. Trvalá spotřeba nového auta je totiž nižší díky led světlům atd. Pak si můžou dovolit jet jen z aku. Baterie pro nové typy aut jsou stavěny na větší počet nabíjecích/vybíjecích cyklů, řádově až trojnásobek,což je hlavní rozdíl mezi starým a novým typem aku. Přesné hodnoty neznám, ale dají se dohledat
|
sob zář 26, 2020 12:05 pm |
|
 |
Nováček
Registrován: ned zář 20, 2020 1:09 pm Příspěvky: 37
|
Ještě k těm 15-ti V, toto naměří člověk přímo na alt. Do toho se ještě nacpou různé úbytky na kabelech a na měřícím členu. ŘJ stabilizuje napětím alt. dobíjecí proud, který už má předem vymyšlený, a kontroluje ho zpětným měřením v reálném čase (teda X x za minutu)
|
sob zář 26, 2020 12:08 pm |
|
 |
Závislý uživatel
Registrován: sob srp 08, 2009 11:00 pm Příspěvky: 3203 Bydliště: Plzeňsko
|
Nemáte kluci tip na inteligentní nabíječku pro baterie start/stop? Samozřejmě i cena pro mě hraje prim. Díky
_________________ Subaru Forester 2.5 XT MY 2007 Subaru Outback 2.5 Limited 2020 ex Subaru BRZ 2.0i Sport MY2015 ex Subaru Impreza 2.0i 92kw MY2004
|
sob zář 26, 2020 12:32 pm |
|
 |
Nováček
Registrován: ned zář 20, 2020 1:09 pm Příspěvky: 37
|
To není nic kritického,spolehlivě funguje i ta z Lidlu. Kámoši to mají i v autodílně, a jede už několik let
|
sob zář 26, 2020 12:44 pm |
|
 |
Uživatel fóra
Registrován: pon črc 25, 2011 9:30 pm Příspěvky: 76
|
A ty novejsi typy baterek pro start stop apod..kdyby se daly ko klasickyho auta? Bude baterka zit dele nez klasicka? Nebo to nebude vubec s altikem fungovat? Nebo ?
_________________ Subaru Outback 3.0 5AT my2007 Subaru Legacy combi 2.2 MT my1996 Subaru Legacy sedan 2.2 MT my1994
|
sob zář 26, 2020 1:07 pm |
|
 |
Člen_SubaruFanClubu
Registrován: čtv lis 20, 2014 11:38 am Příspěvky: 3790 Bydliště: Kroučová
|
CTEK, to uz tu ma par lidi, ja taky a spokojenost  Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
_________________ 2016 Subaru Forester 2.0i-L Comfort CVT - modrásek
|
sob zář 26, 2020 3:27 pm |
|
 |
Člen_SubaruFanClubu
Registrován: sob zář 10, 2016 7:43 am Příspěvky: 11145 Bydliště: Most
|
Mam ctek start stop asi 2 roky.
_________________ Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
|
sob zář 26, 2020 5:33 pm |
|
 |
Zkušený uživatel
Registrován: pát dub 02, 2010 1:35 pm Příspěvky: 497 Bydliště: praha
|
JJ Ctek minimálně 10 let a nabijím cca kazdy měsíc.
|
sob zář 26, 2020 7:24 pm |
|
 |
Závislý uživatel
Registrován: úte črc 28, 2009 11:00 pm Příspěvky: 2343 Bydliště: Železná Ruda
|
narazil jsem na UK diskuzi o tom, jak se u (Forestera) e-boxeru během pár dní vybíjí baterie https://uk.subaruownersclub.com/forums/ ... -problems/prý to tam může souviset s alarmem/imobilizerem, nějaký neorigo montovaný dodatečně po importu prodejce jim radí více jezdit, nebo nezamykat auto  narazil na to někdo u nás? (jsem rád že mně se to teď stane jen 2x do roka, příště jsem zvědav jak zafunguje powerbanka z Lidlu )
_________________ Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008 EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Naposledy upravil Albi dne pon pro 14, 2020 3:03 pm, celkově upraveno 1
|
pon pro 14, 2020 12:27 pm |
|
 |
Vášnivý uživatel
Registrován: úte črc 16, 2013 11:27 am Příspěvky: 1099 Bydliště: Praha
|
_________________ Subaru XV 1.6 84kW CVT MY20 Comfort Subaru Forester SG 2.0 92kW MT MY05 ADV Comfort ex Subaru Forester SF 2.0 92kW MT MY99 ADV Triumph Tiger 955i MY01
|
pon pro 14, 2020 12:34 pm |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|