Aerodynamika Impreza GD/GG

Zde bychom měli rozebírat zvyšování výkonu, Bodylifting, Audio systémy a podobná vylepšení našich vozů
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Hledal jsem nějaké věci ohledně aerodynamiky, a našel jsem možnosti továrních úprav GD/GG Imprezy. Rozhodl jsem se jít cestou úprav, které jsou továrního původu (aplikované zejména na STi 05-07), takže předpokládám, že jsou otestované někde ve větrném tunelu a budou skutečně fungovat na všech Imprezách 2001-2007. Mým cílem je zjištění projevu a funkcionality takových změn na autě, a zmenšení aerodynamického odporu auta. Očekávaný výsledek je zlepšení stability ve vyšších rychlostech (nad 100kmh ) a zmenšení odporu vzduchu. Se snížením odporu jsou spojené vedlejší efekty, jako snížená spotřeba (podle zahraničních fór až o 2l/100km při jízdě na dálnici), větší výkon motoru (nemusí tolik přetlačovat proudící vzduch) a větší ochrana podvozkových částí od šutrů a slané břečky a samozřejmě s tím spojený lehce zvýšený přítlak.

Rozdělění bude na několik kapitol, jak budou postupně přibývat na autě a získám nějaké pocity. Z měřením spotřeby to bude u mě horší, protože nejezdím stejné trasy a ani stejně rychle, a hlavně spotřebu radši něměřím.

předzástěrky kol
kryt převodovky
difusor
spodní panely
Naposledy upravil(a) zhor dne čtv dub 08, 2021 9:45 pm, celkem upraveno 5 x.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Předzástěrky:

Zadní:
91051FE010 a 91051FE020 – přicvaknou se do výřezu v plastovém prahu (dva tenké pásky, kratší a delší), na přicvaknou se špuntem , který drží práh.
Přední:
59123FE050 a 59123FE060 (8ks 46064AE000 ) – přichytí se čudlíkama 46064AE000 do podběhu, díry jsou na ně předvrtané. 4 díry na každé straně

Najeto celkově cca 3000km. Pocitově to zlepšilo stabilitu auta ve vyšších rychlostech, a zmenšilo nutné reakce na boční vzduch (boční vítr, jízda vedle kamionu apod).
Během zimy jsem někde ztratil LP přední zástěrku, a jsou cítít, lehké vibrace od LP kola (ale to může být i něčím jiným, vibrací jsme si všiml po výměně ložiska, a zrovna tou dobou, se někde ztratila i ta předzástěrka i z kuskem podběhu).

Vědecká práce na toto téma je k dispozici tady: http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 250512.pdf

ObrázekObrázek
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Kryt převodovky:
56410FE061 – kryt převodovky
57728AC090; 2x 901000159; 909130056 – klipy a šrouby

Pocitově nižší hluk pod autem, kolem středového tunelu. Auto jsem měl už z výroby vybaveno tímto krytem. Nicméně byl na půl roku sundán kvůli instalaci spodní rozpěry mezi U rám (Bez krytu najeto cca 2000km.). Ta rozpěra se dává v nejužším místě rámu, mají ji JDM verze a ten dekl má vybrání, do kterého se vleze, takže s rozpěrou se nejspíš počítalo.


Fotku jsem teď žádnou nenašel, tak vyfotím, až bude auto zase někdy na zvedáku.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Difuzor:
91225FE000 – difuzor
91285FE000 – držák zadní
3x 52153FE120 – držáky spodní
5ks 901000159 - šrouby

Spodní držáky přilepit zespodu ke kastli (očistit a odmastit spodek auta, nalepit na asfaltový antikorozní nástřik Mamutem High Tack, šedý pro použití venku -40°C +90°C). Zadní držák provrtat dvě díry v hraně kastle, v podobném místě kde je uprostřed přišroubován nárazník
Najeto cca 1500 km jsou pocity, že auto je více stabilní na zadní nápravě při míjení kamionů, a tišší ze zadní části auta ( nejspíš méně vzduchu pod nárazníkem).

Při silném bočním větru auto je pocitově hodně klidné na zadní nápravě, a přední náprava se zdá být hodně neklidná a je potřeba hodně mikrokorekcí na udržení požadovaného směru.

ObrázekObrázekObrázek
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 18911
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od hamoun »

clovece .. PEKNE ... !!!!
nenapadlo by me, jaky vliv maji tyhle veci ...
uz nekolikrat na ruznych autech jsem si rikal, k cemu ty predzasterky jsou ... (ani jsem nevedel, jak se to jmenuje)
stejne tak jsem myslel, ze zadni difusory jsou jen na okrasu ... ze to pri beznem jezdeni nema vyznam.
Naposledy upravil(a) hamoun dne ned dub 04, 2021 11:13 am, celkem upraveno 1 x.
škoda superb
ex WRX 2008
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Taky jsem si říkal, že takové malé kousky plastu asi nebudou mít žádný vliv, ale jak jsem se o to začal zajímat víc, a koukat se kolem sebe na nový auta, tak v podstatě dneska to mají skoro všechny auta, tak jsem si říkal, že kdyby to nefungovalo, tak tam cpát nebudou. A když ty předzástěrky k tomu autu jsou, a díry na uchycení jsou na připravené, tak by bylo škoda to nezkusit. Jedna stojí řádově kolem 250Kč.

Difusory můžou být i jenom na okrasu, třeba takový ty co se lepí na stávající nárazník a nejdou nijak výrazně pod auto. Ty mají jenom zanedbatelný efekt na aerodynamiku. Ten co mám já, je skoro 60 cm dlouhej, a jde od zadní nápravnice až po konec auta, takže tam už je aji nějaká efektivní délka, a hlavně to nepustí tolik vzduchu pod nárazník. Nárazník je na této generaci Imprez fakt blbě otevřenej a funguje v podstatě jako padák, takže usměrnění vzduchu mimo nárazník, určitě pomůže.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
bushman1
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3600
Registrován: úte led 21, 2014 3:15 pm

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od bushman1 »

Jestli tím padákem myslíš kapsu v zadním spoileru která nabírá vzduch, tak dnes jsem se díval pod svou GH Imprezu a tam je to také.
Ale hned mě napadlo, jestli to není záměrně.
Vzduch se nabírá do spoileru a tím tlačí auto k zemi.
Kdežto když dáš ten tvůj dlouhý difusor, tak sice zvýšíš stranovou stabilitu těmi přepážkami, ale zvýšíš riziko nadzvednutí zádi vozu ve vyšší rychlosti.
Pak musí být nahoře křídlo, které zadek zase tlačí dolů.
Jen uvažuji podle toho, co jsem se naučil ve fyzice.
Subaru WRX STI 2.5 2012
viewtopic.php?f=39&t=7756
Mini Cooper Clubman S ALL4 2.0 2016
Skoda Octavia IV 1.5 2021
Ex Subaru Legacy 2.5 2008
viewtopic.php?f=39&t=3638
https://www.instagram.com/fova.bushman/
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14706
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od Tapan »

Nabírání vzduchu do nárazníku moc přítlačné síly nevygeneruje :-) Naopak difuzor, jak se směrem dozadu zvedá od silnice by měl na svém konci způsobovat podtlak. Že to bude v rychlostech pod 200 km/h znatelné, na to bych si nevsadil, ale když Standa říká, že jo...nemám důvod nevěřit.
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
bushman1
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3600
Registrován: úte led 21, 2014 3:15 pm

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od bushman1 »

Jj, teď jsem se díval na nějaká videa a je to tak, jak píšeš. Uvažoval jsem jen ten vliv přepážek na větší stranovou stabilitu, ale ten difusor zároveň způsobuje podtlak v oblasti, kde je instalován a tím přitlačuje zadek k zemi.

https://youtu.be/AXjiThF1LXU

https://youtu.be/Woq-nl9QyfQ
Subaru WRX STI 2.5 2012
viewtopic.php?f=39&t=7756
Mini Cooper Clubman S ALL4 2.0 2016
Skoda Octavia IV 1.5 2021
Ex Subaru Legacy 2.5 2008
viewtopic.php?f=39&t=3638
https://www.instagram.com/fova.bushman/
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Tím padákem jsem myslel otevřený prostor za nápravnicí, kde je v podstatě jenom výduť na rezervu, pak je tam taková malá hrana na spojnici plechů (to funguje asi jako gurneyho klapka) a pak je tam už nárazník, který je níž než ta hrana, takže musí nasávat vzduch, který nemá kam odtíkat.

Ty přepážky na difusoru mají primárně zamezit přístupu turbulentního vzduchu od kol do oblasti difuzoru, a tím zvýsšit jeho učinnost. Plus ještě generují vertexové proudění, snižující mírně odpor. Ale vzhledem k velikosti toho difusoru, bych řekl, že tam největší roli bude hrát vzhled.

Štěpáne, aerodynamika funguje za každé rychlosti. Samozřejmě čím větší rychlost tím větší síly se generují. Auto jako celek generuje vztlak (lift). A tím, že se sníží odpor vzduchu auta, tak se sníží i ty vztlakové síly, tedy se generuje přítlak. Samozřejmě se nebavíme o přítlaku jako u F1, kde ty lopaty co mají generují přitlak ve stovkách kilogramů. Tyhle malé věci generují jednotky kilogramů v rychlostech nad 160kmh. Hlavní jejich přínos je v redukci odporu vzduchu a s tím spojené benefity v klidnějším chování auta ve vyšších rychlostech, snížené spotřebě a vyšším výkonu motoru (tím, že nemusí přetlačovat vzduch).
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Tady je tabulka, testů co dělal Prodrive na bugeye Imprezu.Lift by měl být v librách a DragHP znamená, kolik koní z motoru je potřeba k udržení dané rychlosti.
(ty čísla se musí brát s rezervou, protože prodrive určitě potřeboval prodat svoje produkty, ale nějakou představu by to mohlo dát).

Kód: Vybrat vše

Tested at 100mph
Vehicle Setup:                           Front Lift     Rear Lift   DragHP
WRX with no wing                         59.2           70.0        60.5
WRX with stock wing                      71.4           50.7        60.5
WRX with Prodrive wing and no lip        75.0          -10.0
WRX with stock wing & Prodrive lip       65.8           51.3        57.7
WRX with Prodrive wing & lip             20.8           21.8        58.7
WRX, prodrive lip/wing, 2cm lower        20.8           14.3        54.5
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14706
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od Tapan »

Že se třeba ten difuzor uplatní při každé rychlosti bych se už hádal, když jedeš 30 kolem školky, tak to asi úplně horký nebude :-) Ale vím, jak jsi to myslel. Nicméně já neřeším, kdy aerodynamika funguje, ale zda to je poznat. Nebo ještě lépe, zda to vyváží přidanou hmotnost :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

No tak v těch městských rychlostech tam samozřejmě nic moc poznat nepůjde. Ale kolem 100kmh tam už je něco poznat. Jak jsem psal, je tam nižší hlučnost, a pocitově to reaguje jinak na boční vítr (pokud někdo zná místo u Horního Benešova, jak se vyjíždí směr Bruntál, tak tam se jede kus v takovém stínu meze, a v jednom místě ta mez skončí a často tam fouká nárazově boční vítr z polí, a jel jsem tam už mockrát, a po instalaci toho difusoru, se to auto chovalo výrazně jinak) a nebo jízdu kolem kamionů. Je to takovej pocit, jakobych měl v kufru dalších 100kg váhy, prostě ten zadek je klidnej, nalepenej na silnici a předek se přizvedne a hůř reaguje na volant.

A vzhledem k tomu, že to jsou všechno plastové díly, tak jestli to dohromady aji se uchycením váží 3kg, tak je to hodně.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14706
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od Tapan »

Ale však jo, já jsem moc rád za tvé praktické zkušenosti :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Aerodynamika Impreza GD/GG

Příspěvek od zhor »

Jestli někdy překonám svou lenost, tak bych to mohl na nějaký trackday na půlku dne sundat, a porovnat si chovaní a změřit časy. A samozřejmě to půjčit i někomu jinému, abych se oprostil od placebo efektu, že ty předražený plasty nefungují. Chtělo by to někoho s velkou citlivostí na chování auta. Snad mi někdo PoMůže. :-DDD
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Odpovědět

Zpět na „Modifikace a úpravy vozů“