Stránka 1 z 3

Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: sob led 23, 2010 9:11 pm
od OndraH
Jelikož mi už pohvizdování dvouhmotového setrvačníku v mém outbacku začíná pomalu ale jistě jít na nervy :baseball: chystám se ve střednědobém horizontu na jeho výměnu. Hodlám to spáchat i s výměnou komplet spojky a asi i se seřízením ventilů takže motor v rámci zjednodušení práce stejně půjde ven. Nicméně k meritu věci:
Při pátrání po internetu a po nějakém uvažování zatím moje úvahy směřují k odlehčenému setrvačníku a spojkové sadě od Exedy. Sehnat se to dá do 15 tis. kompletně i s dopravou, proclením a doplacením DPH. (Což celkem jde když si vezmu že jenom za samotný setrvačník si čeští prodejci řeknou klidně 18 tis., to ať si laskavě vetknou za klobouk)
Takže se chci i zeptat, jetli někdo nezdá dobrý důvod, proč toto do auta nedávat. Některá negativa jsou mi jasná (horší volnoběh v důsledku menší hmoty servačníku) ale jestli neexistují jiné objektivní důvody proč to u mého motoru nepoužít.
K tomu mi ještě vrtá hlavou odlehčená řemenice(podle výrobce je o dvě kila lehčí než originál), takže mám pořád o čem přemýšlet
Díky za vaše názory

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: ned led 24, 2010 11:53 pm
od RallyCAD
S tím odlehčeným setrvačníkem bych byl opatrný. Setrvačník je totiž přesně počítaný na eliminaci rezonančních kmitočtů klikového ústrojí a pokud dáš odlehčený, tak se ti změní, resp. posune rezonance motoru do jiného pásma otáček. Motor pak může být např. hodně nevyvážený a hlučný zrovna v nejvíce používaném pásmu. To může být jednak hodně nepříjemné (nekomfortní) a taky může podstatně zkrátit životnost spodku motoru. Odlehčený setrvačník se používá jen u závodních motorů, kde je potřeba co nejrychleší akcelerace. To ale v běžném provozu absolutně nevyužiješ...

Pokud bys měl zájem, tak mám na prodej klasický jednohmotnostní setrvačník (použitý, ale v pořádku - jez Forestera 2.0) a taky novou originální spojkovou lamelu (průměr 230mm - nevhodná koupě)...

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: pon led 25, 2010 7:23 am
od Albi
obecně - s těmi odlehčenými setrvačníky a akcelerací se mi to nezdá ... u běžných aut, včetně STi ...
možná se naženou setinky vteřiny, ale ...
není to spíše kvůli rychlosti řazení ? :655:
také bych do toho nešel

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: pon led 25, 2010 12:59 pm
od Vladimir_xh
Albi neřekl bych, je to jak píše RallyCAD. Setrvačné síly motor zpomalují při akceleraci. Prostě aby se co nejrychleji roztáčel.

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: úte led 26, 2010 4:23 pm
od Harry
OndraH píše:Jelikož mi už pohvizdování dvouhmotového setrvačníku v mém outbacku začíná pomalu ale jistě jít na nervy :baseball: chystám se ve střednědobém horizontu na jeho výměnu.
Odlehčený setrvačník ani tak moc nemůže způsobit resonance na 4-válcovém motoru koncepce H, páč tam není prakticky co vyvažovat, a jeho "zapojení" do konstrukce bylo patrně jednak vlivem obecných tendencí, a také otázkou nabídky a ceny. Tyhle "krámy", jako setrvačník, spojka, př. řemenice, filtry, čerpadla, turba a další žádná automobilka sama nedělá, ty se kupují..... :845:
Pochybuji o tom, že by se na konci montážní linky, kompletně vyvažovaly hotové motory.....
Jednotlivé díly jsou samostatně vyvažovány a selektivně tříděny dle míry a váhy před montáží.
Pak se motor sestaví jako celek a je hotovo..... :wink: :845:

Takže: 1./ Dvouhmotnostní setrvačník je na každém 4- a víceválcovém H-motoru zbytečný (přepych), spíše je příčinou zbytečných předčasných poruch, a z konstukčního hlediska na dvě věci..... (Na hovno a na nic.) :-) :713:
2./ Odlehčený setrvačník může sice posunout někam jinam kritické resonanční otáčky, ale těžko to někdo pozná, poněvadž, (jak uvedeno výše,) každá samostatná součást motoru je samostatně vyvážena. :!:
3./ Odlehčený setrvačník (a ostatní, včetně řemenic,) se používá pro lepší akceleraci (i deceleraci) motoru, tedy následně pro nepatrné zlepšení reakcí a hlavně akcelerace celého vozu.
Jeho zásadním nedostatkem je, že pro kumulaci tepla, pro svoji menší hmotnost, dříve popraská.
Setrvačníky s větší hmotností se nepoužívají pro lepší vyváženost motoru, nýbrž pro lepší absorbci a výměnu tepelného namáhání kompletu spojky.
Zde jde vyjímečně doslova o "hmotnost" nikoliv o "váhu". :wink: :!: :850:
Tepelným namáháním způsobené praskliny setrvačníku (+ odlehčeného přítlač. talíře,) působí na obložení lamely spojky jako pilník, a uspíší její opotřebení/výměnu.
spojka-04.jpg
4./ Takže odlehčeného setvačníku bych se nebál, pokud umím se spojkou zacházet,..... ale
z druhé strany,...... nic moc se tím na 115 kW motoru nezíská,
a z hlediska finančního by bylo rozumější koupit od RallyCADa starší dobrý setvačník a od http://www.mjauto.cz/ spojkovou sadu za cca 7 tisíc Kč.... :845: http://katalog.mjauto.cz/detail.phtml?kod=ss0UXvkD8x&

Záleží na tom, co vlastně chceš..... :850:

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: úte led 26, 2010 9:24 pm
od OndraH
RallyCAD píše:S tím odlehčeným setrvačníkem bych byl opatrný. Setrvačník je totiž přesně počítaný na eliminaci rezonančních kmitočtů klikového ústrojí a pokud dáš odlehčený, tak se ti změní, resp. posune rezonance motoru do jiného pásma otáček. Motor pak může být např. hodně nevyvážený a hlučný zrovna v nejvíce používaném pásmu. To může být jednak hodně nepříjemné (nekomfortní) a taky může podstatně zkrátit životnost spodku motoru.
No to mě přívádí k myšlence že potom by i použití jednohmotového setrvačníku z 2.0 motoru bylo špatné. Protože ten dvouhmotový bude nejspíš těžší(vycházím ze svých znalostí u jiných aut).
Harry píše: odlehčeného setvačníku bych se nebál, pokud umím se spojkou zacházet,..... ale
z druhé strany,...... nic moc se tím na 115 kW motoru nezíská,
a z hlediska finančního by bylo rozumější koupit od RallyCADa starší dobrý setvačník a od http://www.mjauto.cz/ spojkovou sadu za cca 7 tisíc Kč.... http://katalog.mjauto.cz/detail.phtml?kod=ss0UXvkD8x&

Záleží na tom, co vlastně chceš.....
Nemám v plánu z 2,5 motoru dělat závodní, ten k tomu není. Spíš mi to přišlo zajímavé z toho hlediska, že můžu mít tu kompletní sadu od Exedy za slušnou cenu.
Ale samozřejmě by mi větší ochota motoru jít do otáček nevadila :wink: , i když to není primárním cílem

PS: Jinak jsem rád že se ta diskuse trochu rozjela :diky:

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: úte led 26, 2010 9:28 pm
od Albi
s tím vyvážením ...
není zrada ve vyváženosti rychlosti rotace ? to je pokud vím ta hlavní úloha setrváku :655:

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: stř led 27, 2010 12:02 am
od Harry
Albi píše:s tím vyvážením ...
není zrada ve vyváženosti rychlosti rotace ? to je pokud vím ta hlavní úloha setrváku :655:
Albi, Tvůj selský rozum Tě neklame, :-) nicméně, pokud rychlostí rotace míníš obvodovou rychlost, a bereš v úvahu odstředivou sílu nevyvážeností, tak v daných podmínkách, (které jsou u tohoto motoru běžné, tedy nikterak extrémní, /cca 6500 rpm.,/) si Subaru pomáhá malým obvodem setrvačníku (a spojky jako celku).
(Z toho důvodu, tedy malé velikosti spojky, kvůli odlehčení a těžišti, vzhledem k přenášenému výkonu a momentu, nemá spojka nijak solidní výdrž.... :wink: :666: )
On už ten samotný neodlehčený setrvačník není setrvačníkem
800px-Sima-Violet,_Zweitakt-Boxermotor_um_1923-24.jpg
v pravém smyslu slova, je tam spíše proto, aby se měla vůbec kam dát spojka.... [/u] :845: :banana: :850:

Každý spalovací motor má vibrace díky nevývažkům, nikoliv pouze vysokofrekvenční, (ty jsou z komerčního hlediska málo podstatné, a neřeší se!) ale v celém rozsahu všech frekvencí počínaje jednonásobkem následujícím dvojnásobkem a pak už exponencionálně nahoru v poměru k otáčkám.
Mimo toho, existují ještě momenty od setrvačných sil rotačních a posuvných hmotností, tzn. kmity, které jsou kolmé na osu otáčení motoru.
To máš asi na mysli.... :845:
Vzhledem k tomu, že eliminace veškerých kmitů by byla enormně nákladná a jak vysvětlím dále i neúčelná, řeší se v podstatě 6 faktorů, ostatní jsou překryty koeficientem bezpečnosti při konstrukci.
Řeší se tedy setrvačná síla rotačních hmotností, setrvačné síly prvního a druhého řádu posuvných hmotností, dále moment setrvačných sil rotačních a posuvných hmotností, moment setrvačných sil prvního a druhého řádu.
Řeší se právě proto, aby nepřenášely do uložení motoru a přes něj do karoserie různé vibrace.
Rovněž proto, aby tyto vibrace nebyly přenášeny přes spojku do celého převodového ústrojí! Zde tedy pomáhá (opět zaváděný) vícehmotmostní setrvačník, jinak to stejně musí vyrovnat koef. bezp.při konstrukci.
Prostě motor, i další komponenty za ním jsou dimensovány natolik, aby ostatní, velmi těžko řešitelné vibrace vydržel díky zesílení, protože vyvažování dalších sil by bylo enormně nákladné!!!¨Je tedy těžší, ale jeho výroba je takto levnější, tedy přijatelně drahá.

Čtyřdobý 4válec klasický, tedy pokud není do V s protilehlými ojnicemi na jednom čepu, (řadový - klika po 180°) není žádná sláva má nevyvážené síly 2. řádu. Je třeba pečlivě vyvažovat.
Nejlépe se vyvažují ploché t. zv. H-motory, tedy vlastně V-motory s uspořádáním do V 180°, tedy koncepce nazývané, nyní již obecně, "boxer".
Čili H-motory u 4válců se vyvažují nejlépe, o 6válci není třeba hovořit, ten se (4-takt) vyvažuje pomalu sám.....
Ovšem stále uvažujeme pouze šesti základních faktorech, protože ty víceřádové úmyslně neřešíme!

Vyvážení motoru je totiž jen ochrana proti vibracím
, které by se z motoru přenášely do zbytku automobilu, a tam by mohly, díky různým kritickým frekvencím působit škody a při nejmenším rušit pohodu posádky auta.
Vtip je totiž v tom, že vnitřní síly v motoru působící zůstávají, a jsou pouze eliminovány směrem ven!
Konečným vyvážením motoru namáhání jednotlivých komponentů v tahu klesne velmi málo, v tlaku neklesne vůbec.......... :1774: :811:
U Subaru používají velmi promyšlené koncepce, využívají všech nejmodernějších poznatků strojírenské technologie. To mimo jiné dokázali svým nejnovějším 2,5 turbo do Forestera a velmi výrazně o tom přesvědčili i koncepcí nového Dieselu. http://www.periskop.cz/cz/clanky/prvni- ... lastnosti/

Závěr: Jakákoliv výměna setrvačníku je porušením vyváženosti motoru, pokud byl motor finálně vyvažován, (což už se dnes málokde dělá,) pokud nebyl, v podstatě se nic neděje.
H-motory nepotřebují díky své stavební koncepci překonávat enormní nevyváženosti. :!: :1774:
To mají zapotřebí "klasické" V-motory, :850: a to tak, že velmi! :!: ::-DDD:
(3-válcové motory jsem úmyslně vynechal.)

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: úte dub 20, 2010 8:32 pm
od Piter
Zdravim vas vsechny,rad bych se zeptal nevite-li kolik muze stat vymena setrvacniku u outbacku s dyzlovym motorem.Slysel jsem,ze se pak musi vymenit nejen setrvacnik,ale i cela spojka a to urcite nebude levna zalezitost.Nevim jestli to piskani setrvaku je bezne a me to dela vzdycky pote co auto stoji tak tri dny bez jezdeni a lehce si piska az dokud se nezahreje a pak uz to nedela.Taky jsem si vsiml,ze za studena obcas v nizkych otackach na jednicku pri rozjezdu dojde k vibracim dost silnym a kdyz vyslapnu spojku a pridam vic plynu je zase vse v pohode.Muze to byt znamka nejakeho problemu do budoucna.Auto ma teprve 33000km a jezdi jen na silnici.Budu vam vsem vdecny za nazor.

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: úte dub 20, 2010 8:46 pm
od hetzer
Piter: rekl bych ze ti odchazi dvouhmotnostni setrvacnik. da se vymenit za jednohmotnostni na kterem se nema co pokazit a navic je levnejsi.

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: úte dub 20, 2010 9:09 pm
od romik
Piter píše:Zdravim vas vsechny,rad bych se zeptal nevite-li kolik muze stat vymena setrvacniku u outbacku s dyzlovym motorem.Slysel jsem,ze se pak musi vymenit nejen setrvacnik,ale i cela spojka a to urcite nebude levna zalezitost.Nevim jestli to piskani setrvaku je bezne a me to dela vzdycky pote co auto stoji tak tri dny bez jezdeni a lehce si piska az dokud se nezahreje a pak uz to nedela.Taky jsem si vsiml,ze za studena obcas v nizkych otackach na jednicku pri rozjezdu dojde k vibracim dost silnym a kdyz vyslapnu spojku a pridam vic plynu je zase vse v pohode.Muze to byt znamka nejakeho problemu do budoucna.Auto ma teprve 33000km a jezdi jen na silnici.Budu vam vsem vdecny za nazor.
Pokud je to diesel, tak tam asi nějaká záměna za jiný typ setrváku nepřichází v úvahu (ale možná se mýlím). Ty vibrace jsme řešili s kolegou, co má také MY08 Ouback v dieslu. Projevuje se mu to tak, že stojí na světlech na neutrál, a auto se jakoby otřepe, zavibruje. Není to kalibrace při studeném motoru, kdy si to pohraje i s otáčkami, to je něco jiného. Napřed z toho měl strach, ale pak jsem si toho všimnul i já na svém Foresterovi. Rozdíl bude v intenzitě těch vibrací. New forester má jinak uložený motor než Outback MY08. Až OT2010 to má myslím stejně uloženo jak new forester. Proč se to tak "otřepává" jsme myslím nezjistili ani v servise.
Když mi odcházely vstřiky na Mondeu, tak se motor dostal do takového stavu, že jsem musel vyšlápnout spojku a přidat trochu plyn, aby se motor vzpamatoval a vibrace netřásky s celým autem. Ale to jsem měl setrvačník v pořádku. Jestli jsou ty vibrace ale velké, tak asi bych hned jel do servisu, navíc pokud je auto v záruce.

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: stř dub 21, 2010 10:23 am
od Piter
auto je sice v zaruce,ale mam ten problem,ze vibrace a piskani jsou jen za studena a taky ne vzdy, no a po zahrati je vse zase,jak ma byt.Takze dokazovat potom servisu,ze je neco spatneho je dost tezke.

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: stř dub 21, 2010 10:39 am
od Harry
Piter píše:auto je sice v zaruce,ale mam ten problem,ze vibrace a piskani jsou jen za studena a taky ne vzdy, no a po zahrati je vse zase,jak ma byt.Takze dokazovat potom servisu,ze je neco spatneho je dost tezke.
Tak o tom nech udělat v servisu zápis, kde bude popsáno Tvoje zjištění, i jejich závěr.
To pro případ pozdějšího vývoje situace.

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: stř dub 21, 2010 10:40 am
od romik
Auto jsi kupoval u nás nebo ve Španělsku?

Re: Spojková sada a odlehčený setrvačník Exedy

Napsal: stř dub 21, 2010 12:29 pm
od Piter
auto je koupeno ve Spanelsku a kdyz jsem byl naposledy doma,tak jsem se ptal v servise subaru jestli mi bude platit zaruka i u nas a bylo mi receno,ze zadny problem,zaruka plati po cele Evrope