Stránka 1 z 2

Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: úte bře 04, 2014 5:54 pm
od Subaru4ever
Časem to zkusím spáchat do wiki, ale zatím to nasypu sem :850: .

Do svého Subaru Outback 2,5 5MT MY2005 "Social edition" jsem si nechal doinstalovat originální tempomat a funguje. V mém voze (a tipuji že minimálně všechna Legacy stejné generace na tom budou identicky) je totiž už z výroby kompletní elektronická a softwarová příprava ... a chybí jen trocha těch hardwarových periferií. Nebudu popisovat moje peripetie a komplikace se sháněním a instalací, a rovnou napíšu jak na to :4690: :

Předem upozorňuji, že vše uvedené se bude týkat nejspíš jen modelů, které mají tempomat na separátní páčce pod volantem a aktivaci cruise na téže páčce. Jsou pak modely s ovládím na volantu (=> musí se sehnat celý volant) nebo mají aktivaci cruise na středovém panelu (=> nemám tucha, zdali bude stačit sehnat to tlačítko :655: ).

1) Ujistěte se, že k vozu vašeho modelu, generace, motorizace a převodovky existuje vyšší výbava, která obsahuje tempomat.
2) S baterkou v ruce nebo zubech se po zádech podplazte do prostoru pedálů (možná bude třeba odejmout plastový kryt nad pedály) (drobná rada: vyndejte předtím zasviněný kobereček :845: )
3) Hledejte u paty spojkového pedálu snímač, který se kromě lehce odlišného barevného pojetí neliší od toho, který je zasazen do paty pedálu brzdového.
4) Pakliže tam je a je připojený, nebudete ho muset shánět.
5) Zkontrolujte, jaký kabel (a s kolika piny) vede k čidlu brzdového pedálu. Nejspíš to bude dvoupinový konektor s barevnou zásuvkou. Pak zahrabejte ve svazku kabelů, ze kterého pochází i kabel k brzdovému senzoru. Hledejte neobsazenou černou zásuvku se 4 plochýmy piny, cca 1,5 x 2,5 cm průřez.
6) (Tohle jsem nedělal): Koukněte se v manuálu, kde na přístrojovém štítu mají svítit kontrolky "Cruise" a "Set". S pomocí osvitu baterkou z úhlu by měly být vidět na zhasnuté palubovce, pokud jsou přítomny.
7) Obvolejte oblíbené vrakáče Subaru. Ptejte se po páčce pod volant, zadním plastovém krytu volantu s dírou na páčku, brzdovém čidle se 4 piny a černou zásuvkou, případně po čidle spojkovém.
(koment: I) mě stála páčka, čidlo brzdy, a výměna krytu volantu "kus za kus" 1500 Kč; II) zruční jedinci si jistě otvor na páčku v plastovém zadním krytu volantu dokážou vyříznout nebo vyvrtat; III) nezkoumal jsem to, ale myslím že by nebyl problém s pomocí čokolády, drátků a štípaček spojit původní dvoupinový brzdový konektor se 4pinovou zásuvkou "po domácku" - prostě dráty rozdvojit :wink: )
8 ) Nechte namontovat v nějakém servise nebo to spáchejte doma.
- Já se nechtěl vrtat ve volantu, resp. airbagu, takže to mi v mžiku udělali. Nicméně celé je to o tom odpojit kvůli deaktivaci bagu baterku a pak můžete volant otevřít. Je velmi šikovné se na vrakáči účastnit demontáži páčky z původního volantu, abyste chytli do oka, jak ho budete následně montovat k do toho svého.
- Brzdové čidlo jednodušu vyměňte kus za kus. Ale nastavte jeho distanc od pedálu identicky, jako to bylo u toho původního! Já si jeho výšku nad rámem oměřil porovnávací metodou pomocí vrtáků různých průměrů. Po výměně bezpodmínečně zkontrolujte, že brzdy svítí po stlačení pedálu, a ne jindy a nebo vůbec!
- Páčka se jen namontuje a konektor zastrčí do zásuvečky, která už je z výroby ve volantu.
- Že je pořizovaný čtyřpinový senzor funkční ověříte snadno už u vrakáče. Prostě ho připojíte do zásuvečky, aniž byste hrabali na ten původní dvoupinový. Akorát musíte sehnat dobráka, co vám zpoza auta křikne, jestli po stlačení čudlíku prstem svítí brzdová světla.
9) Tempomat by měl fungovat.
- ale nesmí vám svítit ChechEngine nebo (u některých aut) by neměl být v paměti závad v ECU
- funkci tempomatu (a celého auta) vyzkoušejte na nějakém bezpečném rovném úseku bez provozu.

Dotazy zkusím zodpovědět :850:
Za převážnou část nabytých vědomostí vděčím Lukáši Lohrovi z BoxerAuto, kde vám velmi ochotně tempomat nainstalují (na počkání), když pěkně poprosíte a necháte jim tam nějakou tu korunu :supeer:
Neručím za nehody způsobené selháním tempomatu nebo brzdových světel :1774:

Hodně zdaru a spokojených "cruiserů" :unami:

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: úte bře 04, 2014 6:08 pm
od dethroned
hmm, super návod :supeer:
se příznám, že jsem tam už lezl (pod ty pedály:-) a nějak jsem se tam nemohl vejít...příště oddělám ten plastový kryt, abych tam viděl...
a jak se to aktivuje, prostě jak to zapojíš tak to automaticky funguje?
jinak u pedálů jsem viděl celý volný konektor (tipuju tak 8 pinů)...to je na co??

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: úte bře 04, 2014 6:19 pm
od Subaru4ever
Nikde se nic neaktivuje. Řídící jednotka to má v sobě a kontrolky jsou na přístojovce. Zhruba tak, jako by do Holandska připlula auta z Japonska s fungujícím tempomatem, a u nás před prodejem z nich akorát vymontovali páčku a dali jiný senzor brzdy :baseball:

Ještě pozor při demontáži toho sranda plastového krytu nad pedály: musíte z něj vycvaknout OBD zásuvku. Ten kryt drží 4 plastové šprdlíky na hraně pod volantem. Dva na stranách se šroubují a ty dva uprostřed jsou jen nacvakávací (pokud to není naopak ::-DD: :655: ).

PS: Hraní si v prostoru pedálů vyžaduje co nejkratší ruce (nemám), ohebná záda a krk (mám), trpělivost (trochu mám) a hlavně nebýt klaustrofobik (nejsem). Taky se hodí čelovka na hlavu a plochá baterka, co se položí na podlahu a svítí nahoru.

Na co je 8pinový konektor netuším :655:

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: úte bře 04, 2014 6:27 pm
od dethroned
nesplňuju ani jednu z těch podmínek...obzvlášť tu trpělivost a klaustrofobii...::-DD:
ale tempomat chci...!

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: úte bře 04, 2014 6:39 pm
od Subaru4ever
Ještě komentář k výsledku: tempomat funguje parádně a skvěle se s ním pracuje! A přidává plyn mnohem citlivěji, než tempomat v 2010 Outbacku. Takže ctí všeobecnou tendenci, že dřív byla Subaru lepší :850:

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: úte bře 04, 2014 9:22 pm
od HonzaCZ
Subaru4ever píše:III) nezkoumal jsem to, ale myslím že by nebyl problém s pomocí čokolády, drátků a štípaček spojit původní dvoupinový brzdový konektor se 4pinovou zásuvkou "po domácku" - prostě dráty rozdvojit :wink: )
Tak tohle si jistý nejsem. Ono totiž ten 4 pinový spínač bude zdvojený a tudíž bude spínat 2 nezávislé okruhy (jeden pro brzdovky a druhý pro ECU). Kdo ví, jak by se to chovalo, kdyby se ty 2 nezávislé okruhy propojily.
dethroned píše:jinak u pedálů jsem viděl celý volný konektor (tipuju tak 8 pinů)...to je na co??
To je servisní konektor. Měly by u něj bejt 2 volné zemnící terminály. Pomocí něj se dají vyblikat chyby a smazat paměti závad v ABS/VDC a airbagách (může se lišit dle ročníku/modelu).

Jinak super návod! :supeer: Neboj se to dát do tý wiki. Když bys s tím měl mít problémy, tak napiš interkou. Dal bych to tam za tebe, ale musím podporovat vzdělanost a pracovat s wiki je základ ::-DD:

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: ned led 29, 2017 3:42 pm
od Lawman
Pohrávám si s myšlenkou dodatečné montáže tempomatu na mého forestra SG před FL (03), ale tam je situace složitější o to, že nemá elektronický plyn, ale ještě ovládání lankem.

U ovládání škrtící klapky je připravené místo na montáž servo motorku -ten by měl vypadat takhle:
actuator-cc-2.jpg
actuator-cc-1.jpg
To sehnat není problém, jen nevím, kam by se v motorovém prostoru zapojil konektor.

Nemohl by někdo s SG a tempomatem prosím vyfotit, kam má to servo ovládání klapky být zapojené? Pokud by tam ta elektro-příprava byla (např. pro mlhovky jsem ji tam měl, i když moje auto mlhovky nemělo), tak bych to asi spáchal, ten motorek + páčka ovladače + senzor brzdy bych sehnal kolem 3000, to by mi za to pohodlí s tempomatem stálo.

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: ned led 29, 2017 3:49 pm
od HonzaCZ
Outback měl to servo na motorový přepážce asi tak uprostřed. Navíc měl vlastní řídící jednotku pro tempomat, kterou tam asi taky mít nebudeš. Teda nevím, jak je to u Forestera.

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: ned led 29, 2017 4:13 pm
od Lawman
Ano máš pravdu, ještě na tu řídící jednotku jsem zapomněl, ta bude třeba taky dokoupit. Ale to je položka celkem za pár stovek.

Teď jde jen o to, jak to na forestru je zapojený - tzn. kam je napojený to servo a ta řídící jednotka (a kde má být umístěná). Někde jsem vyčetl, že u SG před faceliftem by měla být za přihrádkou spolujezdce a u mopdelů po FL někde v motorovém prostoru.

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: ned led 29, 2017 4:19 pm
od outback
Pro úplnost: existují i "generické" tempomaty pro montáž do libovolného vozu s lankovým plynem, třeba značky Waeco. Znamená to sice míň shánění, ale víc bastlení...

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: ned led 29, 2017 5:27 pm
od Lawman
Aha, to je dobrý tip. Nicméně ono poshánět originální díly bych neviděl jako zásadní problém, buď tady z vrakáče, nebo i na ebay jsou toho hromady. A když už to bastlit, tak radši z originálních [SUBARU] dílů, ať to má nějakou štábní kulturu.

Snažil jsem se v motorovém prostoru najít v okolí klapky nějaký volný konektor, ale nenašel jsem...na spojce není čidlo, ale nějaké volné konektory tam jsou...

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: ned led 29, 2017 6:24 pm
od Ladis
no pokud tempomat nebyl ve výbavě tak logicky tam nebude ani žádná kabeláž na kterou by šel připojit a proto tam nejde ani najít žádný konektor ... rozhodně je jednodušší tam namontovat univerzální tempomat než se snažit přidat originální

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: ned led 29, 2017 7:00 pm
od Lawman
Mno já ti nevím, mlhovky ve výbavě taky nebyly a veškerá kabelová příprava a konektory tam byly.

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: pon led 30, 2017 2:45 pm
od spm
A ten univerzální tempomat umí fakt držet stejnou rychlost? Pač podle mě držet plyn ve stejné poloze != stejná rychlost... a u originálu bych předpokládál, že si to odněkud z jiné elektroniky vezme aktuální rychlost, ale nevím, jak nějaký tempomat třetí strany by to z toho dostal :-)

Re: Tempomat - dodatečná montáž

Napsal: pon led 30, 2017 2:56 pm
od HonzaCZ
Samozřejmě, že to neřeší jen držením plynu ve stejný poloze. Představ si, že v autě máš třeba rychlostní čidla, takže stačí vzít signál z něj a je to. ;) Případně některý auta mají dokonce výstup z čidla rychlosti v tzv. OP konektoru, který se používá pro všemožné audio nebo navigační aplikace, např. změna hlasitosti rádia podle rychlosti, fungování navigace po ztrátě signálu, atd. ;)