Stránka 3 z 5

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 8:46 pm
od Ivooos
Elektronika a zážehové motory od RNDr. Bohumil Ferenc, 1998.

I kdyz starsi, tak stale pekne a poucne cteni. Spousta info i o Lambda sonde.

Vycuc:
Když je odebírán určitý výkon motoru při nižších otáčkách, máme nižší měrnou spotřebu než pro stejný výkon při otáčkách vyšších. Nejnižší měrná spotřeba je pak při plném zatížení motoru. Proto je využíváno tzv. "těžších" převodů a zaváděn rychloběh.

http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/n_mot/n.htm#slozeni

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 9:15 pm
od vojta
HonzaCZ píše:To se ale, dle mého, traduje špatně. Protože sice možná dosáhneš nejvyšší efektivity spalování, ale zároveň požaduješ větší výkon, tedy víc práce za čas, tedy víc energie a energie = palivo.

Ta ano, ale pri vyssim vykonu bude ten cas kratsi, protoze za obci treba dosahnes driv z 50 na 90, nebo ne?

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 9:24 pm
od HonzaCZ
vojta píše:Ta ano, ale pri vyssim vykonu bude ten cas kratsi, protoze za obci treba dosahnes driv z 50 na 90, nebo ne?
Jsme tu diskuzi s Ivosem rozvedli ještě trochu soukromě a tam jsem zmínil takovou myšlenku, že sice motor při plnym pracuje nejefektivněji, ale jak sám říkáš - dosáhneš rychleji požadovanou rychlost - tedy na kratší dráze a něco spotřebuješ, abys dojel ten doplňek k dráze původní (kdybys nejel na plnej).

Ale to je teorie, která možná to řečené nevyvracuje, protože třeba na ten doplněk paliva nespotřebuješ tolik, kolik jsi ušetřil tou vyšší efektivitou.
Ivooos píše:Elektronika a zážehové motory od RNDr. Bohumil Ferenc, 1998.
Jdu studovat, dík za odkaz :-)

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 9:35 pm
od Ivooos
No vlastene, kdyz tu teorii spojim dokonale s praxi tak to bude znamenat, ze nejnizssi spotrebu budu mit, kdyz budu pouzivat plyn pouze v poloze ON/OFF, takze bud plnej kotel nebo nic a nejlepe ani nebrzdit.

Chlapi to je super ne, konecne rozumny duvod jak vysvetlit manzelce, proc jezdim jak dobytek.

Hned jak pojedu rano do prace, tak to vyzkousim.

Jsem zvedavej jak daleko dojedu a jestli ten ustreny 0.001L paliva na 100km za to stoji. ::-DDD:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 9:45 pm
od HonzaCZ
Ivooos píše:kdyz budu pouzivat plyn pouze v poloze ON/OFF, takze bud plnej kotel nebo nic a nejlepe ani nebrzdit.
Počkej plyn má i jiný polohy? A kdo brzdí prohrává....
:3gears:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 9:51 pm
od vojta
Ivooos píše:No vlastene, kdyz tu teorii spojim dokonale s praxi tak to bude znamenat, ze nejnizssi spotrebu budu mit, kdyz budu pouzivat plyn pouze v poloze ON/OFF, takze bud plnej kotel nebo nic a nejlepe ani nebrzdit.

Chlapi to je super ne, konecne rozumny duvod jak vysvetlit manzelce, proc jezdim jak dobytek.

Hned jak pojedu rano do prace, tak to vyzkousim.

Jsem zvedavej jak daleko dojedu a jestli ten ustreny 0.001L paliva na 100km za to stoji. ::-DDD:
Ja myslim, ze spotreba je u auta velmi dulezita. A co je dulezite, toho je treba mit dostatek, ze ano ::-DDD:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 11:12 pm
od Ivooos
vojta píše: Ja myslim, ze spotreba je u auta velmi dulezita. A co je dulezite, toho je treba mit dostatek, ze ano ::-DDD:
Ted jsem ale uplne v :zachod: , protoze ten plny plyn musi byt v nejnizzsich otackach, aby ta spotreba sla dolu, takze zaradit 6 a pouzivat plyn jen ON/OFF.

To jsem zvedav, jak se mi na tu 6 podari vyjet z garaze, to se asi naplni ty predpovedi s tou odpalenou spojkou pred 10t km. :655:

No, teorii bych radeji nechal teoretikum a vratim se zpet do reality.

Takze se budu radeji drzet toho vyse zmineneho druheho hesla ohledne te dulezitosti a frrrr rano do prace. :3gears:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 11:15 pm
od HonzaCZ
Už se těšim, až nějakym způsobem zrealizuju ukazatel aktuální spotřeby a začnu laborovat ::-DD:

PS. Jinak dobrý čtění ten článek. Někdy si ho dám celej, ať si zase refreshnu znalosti.

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: stř kvě 25, 2011 9:00 am
od JRJ
Co se týče účinnosti spalování, tak podle shora uvedené citace, potřebuji co nejvyšší výkon v co nejnižších otáčkách. Výkon / otáčky = krouťák, tedy k nejefektivnějšímu spalování by mělo docházet v oblasti nejvyššího kroutícího momentu. Nebo se pletu? To by i vysvětlovalo proč diesly mají nižší spotřebu - mají vrchol krouťáku mnohem níž než benzíny. (Samozřejmě nafta má i větší měrné teplo, atd., ale to sem neatří.)

Co se týče snižování spotřeby, tak si nemyslím, že by nějací mistři v eco-rally tomu dávali plný kotel. Spíš se nějak nenásilně prokoušou k nejvyššímu kvaltu a pak dělaj všechno pro to, aby nemuseli podřadit.

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: stř kvě 25, 2011 3:40 pm
od Ivooos
JRJ píše:Co se týče účinnosti spalování, tak podle shora uvedené citace, potřebuji co nejvyšší výkon v co nejnižších otáčkách. Výkon / otáčky = krouťák, tedy k nejefektivnějšímu spalování by mělo docházet v oblasti nejvyššího kroutícího momentu. Nebo se pletu? To by i vysvětlovalo proč diesly mají nižší spotřebu - mají vrchol krouťáku mnohem níž než benzíny. (Samozřejmě nafta má i větší měrné teplo, atd., ale to sem neatří.)

Co se týče snižování spotřeby, tak si nemyslím, že by nějací mistři v eco-rally tomu dávali plný kotel. Spíš se nějak nenásilně prokoušou k nejvyššímu kvaltu a pak dělaj všechno pro to, aby nemuseli podřadit.
Ta shora uvedena citace plati pouze pro benzinove motory. U dieslu je to trosku jinak, tam prave to nejefetivnejsi spalovani neprobiha pri max. zatizeni jak o benzinu. Laicky popsano, diesel kdyz kouri (coz je skoro vzdy kdyz pridas plny plyn a pozadujes max vykon) tak to znamena ze nedokonale spaluje takze nedochazi k optimalnimu vyuzity spalene smesi. Pokud chces u dieslu mit min. spotrebu, tak je potreba zrychlovat co nejpomaleji.

Samozrejme plati to jak jsi psal, diky vysokemu kroutaku v nizkych otackach z toho tak nejak plynouciho vyssiho aktualniho vykonu na kole, docilis nizsi spotreby. Toto plati pro vsechny motory.

Pokud vsak budes mit vedle sebe benzinovy a dieslovy motor o naprosto shodnem vykonu a prubehu krouticiho momentu, tak ten diesel na tom bude zase lepe.

Hlavni rozdil v ucinnosti jednotlivych motoru, kdy diesel ji ma cca o 10% vyssi, vyplyva ze zakladnich termodynamickych rovnic. Musel bych hodne patrat v pameti, abych to napsal spravne :655: , takze se radeji nebudu poustet do zadnych vetsich akci, pro jistotu kdyby tady byl nekdo z lepsiho oddilu (predem upozornuji ze uznavam jen JZD Chvojkovice Brod :839: ).

Rozdil mezi dieslem a benzinem, neni pouze v tom jak se smes zapaluje, ale hlavne ve zpusobu horeni smesi. U dieslu probiha horeni pri konstantnim objemu a u benzinu, pri konstatnim tlaku. Vsechny tyhle veci lze hezky videt v P/V diagramu a ten je zaklad pri vypoctu ucinnosti motoru a z toho plynouci spotreby. :4690:
Jeste bych do toho mohl zamotat i turbinove, vankel, popsat mulera nebo i parni motory, ale to uz by asi malo kdo zkousl.

Vsechno je to sice teorie, ale na zaklade teto teorie jsou motory konstruovany. Benzinovy motor ma nejnizsi mernou spotrebu pri max. zatizeni. Proste jsou to zakladni fyzikalni zakony , stejne jako ze chleba pada na zem vzdy tou namazanou stranou. ::-DD:

Prakticky je to tak, ze na spotrebu maji ze vseho nejvyssi vliv otacky. Otacky jsou i hlavni duvod nizke spotreby dieslu spolecne s vyssi ucinnosti a vyssi kroutakem v nizkych otackach a mensim pasmem pracovnich otacek posazenych nize, takze vysledek je cca o 30% mene pri shodnem vykonu. A jak jde pokrok dal, tak se snizuje spotreba benzinu i dieslu a zvysuje ucinnost obou motoru, ale rozdil 30% neustale tak nejak zustava.

Pro docileni nizsi spotreby je potreba motor at uz benzinovy, tak dieslovy podtacet. (napr. rada Green line od skody, neni nic jineho nez prodlouzeni prevodu a snizeni otacek, ty dalsi serepeticky ktere skoda reklamuje, jsou jen krovi, vse je samo na ukor dynamiky). Vsechny ostatni veliciny tykajici se motoru, ktere muzete jako ridic ovlivnit, uz maji dopad na spotrebu vyrazne mensi (napr. toto tema plne nebo polovicni pridani plynu) Takze bych to vubec neresil.

Cela tahle diskuze zacala v tomto vlakne vice mene omylem, takze pokud v ni chce nekdo pokracovat, tak by asi bylo nejlepsi otevrit nove vlakno.

offtopic

PS:
Nekdy kdyz ctu jak je mozno snizit spotrebu auta, tak mam chut vsechny tyhle poucky aplikovat do realu. Kopit energi pneu, zmagnetovat naftu, doplnit prisady do oleje a do nafty, odmontovat DPF, namontovat novy vzduchovy filtr, vypnout vsechno el. prislusenstvi, vyndat s auta vsechno co tam nemusi byt vcetne sedacek, sklopit zrcatka a nevim co jeste...

A to by nebylo, aby mi nakonec nezacala ta nafta v nadrzi pribyvat. ::-DDD:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: čtv kvě 26, 2011 1:23 pm
od VDC
Ivooos píše:

(predem upozornuji ze uznavam jen JZD Chvojkovice Brod :839: ).
STS Chvojkovice-Brod...To jen pro upřesnění... :845:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: čtv kvě 26, 2011 2:07 pm
od Ivooos
VDC píše: STS Chvojkovice-Brod...To jen pro upřesnění... :845:

VDC, já tě sleduju už dlouho! Já se kolikrát dívám jinam, ale pořád tě vidim!

Ale je to marný, je to marný, je to marný… Nedají si říct. :baseball:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: stř úno 01, 2017 11:39 am
od totok
Zdravim,
Koupil jsme pred 2roky otase od jednoho nejmenovaneho pana. Za tu dobu bylo nemalo oprav. Vcetne male GO motoru, protoze "nekdo" pred tim udelal spatne tesneni pod hlavami a nepripojili ani ventilatory na sahare, coz jsem zjistil az v lete v kolone v nemecku na dalnici, kdy mi zacla stoupat teplota a klima nemela ucinost. Jedna hlava se zkroutila a za studena prolinala chlad.kapalina ven z motoru (nastesti). Pak nas cekalo srovnani hlavy a bloku, prace na klice a valcich.
Po tomto se mi zacalo obevovat pecene kure. Najezd byl cca 150kkm. Na palubovce byly jedine DTC chyby jen abnormal sykgnal od ABS cidel. az po cca roce a 5ti pripadech kdy se mi MIL ( pecene kure ) rozsvitilo se objevil i v palubovce kod P0420.
Dalsi co me zacalo trapit po GO byla zvysena spotreba az o 1.5 litru. Musel sem resit i rezavy vyfuk. Rikal jsem si , ze je to treba tim. Nasadili jsme nerez od Otec a Syn z polska. spotreba se nesnizila a chyba se objevovala i nadale. Cekala me STK tento tyden, takze plan byl aplikovat tuto podlozku. mezi instalaci a sTK jsme mel cca asi jen 2 hodiny. Chyby jsme vymazali.
Na STK - emisich byl technik nerad. Nebyl schopen zmerit spravne hodnoty lambdy. Rikal, ze je smes velmi chuda. Kdyz jsem lambdu ( za katem samozrejme ) vyndaval pri instalaci, byla bile opalena, coz by sedelo na vysokou teplotu pri chude smesi. Je moznost ,ze je prvni lambda "v haji" a motor se snazi pridavat benzin do smesy a tim padem me trapi vysoka spotreba po mnoho mesicu ?

Jezdim stridave kratke trasy 20% mesto 80% dalnice - do cca 50km
a jednou mesicne 2000km pres nemecko a zpet v GPS rychlostech 130-150km/h
Spotreba je mezi 9.6-10.2 l/100km

Auto jezdi prevazne na zapadni benzin, olej menim po 10kkm
Po kazde 1000km ceste musim dolit 0.5 litru oleje, zbytek na ktratkych trasach olej motor skoro nezere.
Tohle se nezmenilo ani po GO.

Muj dotaz na vas vsechny: Jak otestovat zda je v prdeli predni / zadni lambda, KAT ci cim by mohla chuda smes a vyskoa spotreba byt vyresena.


Predem diky

Dan

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: ned úno 05, 2017 3:41 pm
od Ladis
a jaké jsou hodnoty z diagnostiky, dělá ta jednotka plusové korekce a kolik procent?

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: stř úno 08, 2017 12:06 am
od totok
Ladis píše:a jaké jsou hodnoty z diagnostiky, dělá ta jednotka plusové korekce a kolik procent?
Ty hodnoty jsem si blbec ani nevyfotil. Ale nebyl jsem z toho moc chytry. Pri nastavovani vozu mu to hlasilo chybu ohledne nacteni udaju ze sond a pozadovalo to nastaveni limitu rucne. Pri samotnem mereni hodnoty lambAda byly vyssi. Kolem 1.450 - 1.500 to tak oscilovalo.

Nasledne pripojil diagnostiku a snazil se dostat ze sond dalsi udaje. Predni mu nic neukazala a zadni byl na volnobeh 0.8 pri proturovani se to pohlo nize k 0.3V a postupne vystoupalo zpet na poxatecni hodnotu. Mela by oscilovat neustale, co jsem slysel. Ale jak se chova pri instalaci podlozky uz nevim.

Kazdopadne jsem od stk najel cca 1100km , kdyz teoreticky vymazani DTC kodu ohledne nizke ucinosti katu mohly resetovat R.Jed. a tim padem se po prijezu na stk jeste kalibrovala ???

Sent from my SM-N9200 using Tapatalk