Stránka 2 z 5

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 9:07 pm
od HonzaCZ
Telatko: Kabel hledej KL nebo KKL kabel pro Volkswageny pro USB. U nás kolem 400 Kč, na eBay kolem 10$ včetně dopravy - např. http://cgi.ebay.com/Vag-Com-USB-Interfa ... 33652f56c9

To se dá použít přímo pro spojení na bázi SSM protokolu (tovární protokol Subaru). Software na mazání chyb, čtení aktuálních hodnot, spouštění testů atd - např. FreeSSM.

Nebo si můžeš koupit OBD2/EOBD kabel / bluetooth modul a tím se daj chyby taky vymazat, ale zase je to dost pomalý, zejména na vyčítání aktuálních hodnot. Na druhou stranu se to dá pak použít na všechny možný auta (od roku výroby cca 2000). Tam je pak třeba placenej softík ScanMaster-ELM.

Pokud bys chtěl o tom vědět víc, tak si tady vyhledej slovo FreeSSM nebo EOBD. Už jsem tady určitě přesně tohle někdy popisoval.


PavelG: Je to přesně jak píšeš. Přední lambda/y se používá pro výpočet množství paliva, aby byl dodržen stechiometrický vzorec ideálního poměru spalovaný směsi (14,7 kg vzduchu na 1 kg benzínu) při běžném provozu motoru, tedy když jedeš v rozumných otáčkách a s rozumným zatížením.

Osciloskop přesně pro tento účel se dá udělat ze zvukový karty - připojíš na mikrofonní vstup přímo signál z lambdy (do 1V by neměl být problém). Jsou na to přímo softy - pohledej na netu. Jinak napětí samozřejmě ví ECU, ale v mym případě ho nedává k dispozici pro diagnostiku. Pro diagnostiku moje ECU dává jen položku Front O2 signal rich a to je že je nebo není bohatá směs. A napětí udává až pro zadní lambdu, která snad není vůbec použita k řízení motoru, jen jako info o efektivitě činnosti katalyzátoru.

Jinak bavíme se tu o napěťové skokové lambda sondě (ještě jsou odporové a také širokospektrální - ty podávají pak informaci i o tom, jak moc je směs bohatá nebo chudá, popřípadě jestli je ideální). Tím, že ty stavy jsou u skokové lambda sondy jen 2, je dáno to, že to stále osciluje z chudé na bohatou. ECU neví, kdy je stav ideální, tak ochuzuje, ochuzuje, ochuzuje a když lambda přeskočí, tak zase obohatí, aby vyskočila zpět a zase ochuzuje, ochuzuje....

U moderních motorů je širokospektrální a taky jsou různý dusíkový sondy a podobně, prostě haluze pro ekoteroristy ::-DDD:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 9:10 pm
od HonzaCZ
Jo Aleši, jak píšeš - už jsem to pro jistotu zvýraznil, ale třeba já, co vím, mám ještě skokovou i vpředu, ne?

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 9:12 pm
od hetzer
HonzaCZ: je to tak, ze pri plnem plynu RJ lambdu ignoruje?

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 9:22 pm
od HonzaCZ
hetzer píše:HonzaCZ: je to tak, ze pri plnem plynu RJ lambdu ignoruje?
No nevím, jestli to je pravidlem, ale bejvá to tak. Sierra to tak dělala, u Outbacka jsem to ještě nezkoušel.

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 9:47 pm
od HonzaCZ
Aha, tak že by i můj Outback měl už širokopásmovou?
Front oxygen (A/F) sensor signal 1 B136 13 — 2.05 — 2.25
Front oxygen (A/F) sensor signal 2 B136 22 — 1.75 — 1.95
Ty 2 poslední čísla jsou rozsah napětí, které by mělo být na odpovídajících pinech ECU při běhu motoru na volnoběh.

Jo a je tam i, že Short Fuel Trim, tedy nějaká krátkodobá korekční hodnota pro vstřikování je závislá na zadní lambdě, čili i ta se zjevně trochu zapojuje do řízení motoru.

No jak psal Aleš - je potřeba se podívat do manuálu :-)

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 9:53 pm
od als
Než jsem to stačil najít v těch přiblblejch ::-DD: manuálech, tak sis odpověděl :826: , možná se skokovejma skončili s nástupem euro3 - ale nevím, odhaduju ::-DDD:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 10:01 pm
od Ivooos
HonzaCZ píše:No nevím, jestli to je pravidlem, ale bejvá to tak. Sierra to tak dělala, u Outbacka jsem to ještě nezkoušel.
Sice uz je to davno, kdyz jsem studoval spalovaci motory a mozna v te dobe jeste u nas nebylo znamo povedomi o modernich technologiich, ale pamatuju si prakticke zkousky na facku, ktere uz melo monomotronic, takze zaklady prace RJ a lambda sond uz tak trosku to moje ,,studium,, zahrnovalo.

V kazdem pripade platilo pravidlo, ze moderni motory se vstrikovanim maji nejvyssi ucinnost v okamziku maximalni zateze, kdy jsou ,,odpojeny,, resp. potlaceny udaje nekterych cidel jako lambda sondy a RJ nastavuje idelani pomer vzduch benzin zejmena na zaklade aktualnich otacek ale porad s ohledem na max zatez. Takze by to tak nejak potrvzovalo tu vyse popsanou teorii.

Proto se tak nejak traduje, ze nejnizsi spotreby u benzinoveho motoru dosahnete pokud budete vzdy zrychlovat na plny plyn, samo ze ne do nekonecna ale na tu rychlost, kterou mate v planu jet.

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 10:52 pm
od HonzaCZ
Ivooos píše:Proto se tak nejak traduje, ze nejnizsi spotreby u benzinoveho motoru dosahnete pokud budete vzdy zrychlovat na plny plyn, samo ze ne do nekonecna ale na tu rychlost, kterou mate v planu jet.
To se ale, dle mého, traduje špatně. Protože sice možná dosáhneš nejvyšší efektivity spalování, ale zároveň požaduješ větší výkon, tedy víc práce za čas, tedy víc energie a energie = palivo.

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: pon kvě 23, 2011 11:25 pm
od als
No nevím, jestli při plným plynu lambda regulace přestane fungovat úplně, ale minimálně by měla udržovat zvýšenou bohatost λ = 0.85 - 0.90

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 6:47 am
od telatko
tak mam nainstalovane FreeSSM, a jedu do servisu na privareni vyfuku k drzaku co jde od podlahy, tak si od kluku servisackejch pujcim kabel a testnu to :826:


Jak se resi instalace sportovniho katu? vi nekdo jestli se menej i lambdy, nebo jde jen katalyzator kus za kus?

edit1: jeste me napadlo, vymenit lambdu za nejakou neoriginal, co by davala "lepsi" pripadne jiné hodnoty? :4690:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 8:06 am
od Marty73
Telatko: Kolik katů má atmosféra? Jeden nebo dva? Turbína má dva, hlavní v downpipe a druhý před lambdou. Na emise stačí ten hlavní a je to o prsa v pořádku. Já jsem nejdříve vyhodil hlavní, čímž jsem ulevil turbu a patrně pomohl do hroběčku sekundárnímu. To jsem zjistil na emisích. Tak jsem vyhodil sekundární a vrátil hlavní a emise ok. A teď tam pro změnu není žádný. Při jakékoli takové kombinaci se Check Engine ani neprobudil. Dokonce si nejsem jistý, zda tam nějaká přední lambda je a jestli něco mezi sebou porovnávají. To by mě zajímalo, jestli někdo ví a poradí (WRX2007). Nereagování jednotky na změny také může být tím, že je přečipovaná a programovala se bez katalizátorů. Jinak při jakékoli výměně (včetně sportovního katu) se lambdy nemění, pouze přepojí do nových otvorů na dílu, nebo zůstanou tam kde jsou.

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 8:07 am
od telatko
podle me je tam jeden, nicmene vyhodit ho me napadlo... ale ze bych ho vyhodil... a nic se nerozsvitilo.. :supeer: to me nenapadlo ani ve snu...

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 8:16 am
od Marty73
telatko píše:podle me je tam jeden, nicmene vyhodit ho me napadlo... ale ze bych ho vyhodil... a nic se nerozsvitilo.. :supeer: to me nenapadlo ani ve snu...
Mě svítil check engine pouze tehdy, když se mi zapekl BOV a přisával falešný vzduch. To pak podle všeho odbouralo lambdu. Ale po výměně a vyčištění bez problému. Vyndaval jsem kat před měsícem, nastartoval a jel. Nic nesvítilo (a měl jsem také obavu). :850:

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 7:22 pm
od Ivooos
HonzaCZ píše:To se ale, dle mého, traduje špatně. Protože sice možná dosáhneš nejvyšší efektivity spalování, ale zároveň požaduješ větší výkon, tedy víc práce za čas, tedy víc energie a energie = palivo.
Nevim, nebudu se hadat. Neni to z me hlavy. Jen jsem se to pred 20ti lety ucil a pak jsem to parkrat cetl v klasickych moto casopisech, ale nikdy jsem to nijak prakticky neoveroval, takze diskuze by byla jen dohady a spekulace.
To co pises je samozrejme pravda, jen jedna velicina se vyrazne zmeni kdyz das a nedas ten plny plyn a to doba vydeje te max. energie. Proste tu pozadovanou rychlost dosahnes rychleji a po celou doby bude motor pracovat s nejvyssi ucinnosti. A na tom byly ty vypocty zalozene.

Proste mi to davalo smysl.

Jinak to plati pouze u zazehovych motoru u dieslu je to trosku jinak.

Re: katalyzátor, catback, jiny kat? jak se to resi?

Napsal: úte kvě 24, 2011 7:36 pm
od HonzaCZ
Ono to na první pohled smysl dává, ale dál už mi to smysl nedává :-)
Pokud bych jen zapolemizoval - tak sice dosáhneš požadované rychlosti dřív, tedy také na kratší dráze a musíš dojet ten zbytek. Ale otázka je, o kolik se ušetří tím plnym plynem (max. efektivitou) a kolik to sežere na tom doplňku dráhy. Druhá otázka, jestli to vůbec je pravda, že to na plný plyn pracuje nejefektivněji.

Ale jak píšeš, nebudem se dohadovat, když tomu tak hluboko ani jeden nerozumíme, resp. se nám to minimálně nechce počítat :845:

Jinak o tradováných moudrech mezi automechaniky, obvzláště na učilištích a o odborných informacích v časopisech si myslím svoje :839: