BRZ/GT86: Chladič oleje

jcz
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 308
Registrován: ned zář 13, 2015 3:40 pm

BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od jcz »

catana píše:- auto je horkokrevne i se seriovym vykonem. Navrh motoru vyzaduje ridky olej, tzn. bezpecne reseni je co nejdriv nainstalovat chladic oleje. I pri jen trochu rychlejsi jizde leti teplota pres 100 stupnu. Levne reseni je pouzit olejovy chladic/ohrivac napojeny na chladici okruh z WRX. Ja sel cestou Perrinu.
86R píše:Ted jsem objednaval Perrin za 17.5k i s postovnym. Pristi tyden je tady. Potrebujes jen kreditku, Paypal ucet, Shipito ucet (pro nakupy v USA) a registrace v eshopu kde si to chces koupit. Nadmerny a tezky veci jsou dost drahy a lepsi koupit v Evrope pokud to jde. …
86R píše:Taky jsem o tom hodne uvazoval, ale ma to i svy nevyhody - jako treba problemy s tlakem. Radsi sem si poridil neco poradnyho. @streety ti to rozmluvi.
Jak dostat teplotu do Torque (android aplikace):
OBD2 Mode and PID: 2101
Minimum Value: -40
Maximum Value: 215 (this is just the maximum that this location can support, which does not mean the sensor can read that high)
Scale factor: x1
Unit type: C
Equation: AC-40 (no space between A and C; "AC" is the location within the response)
OBD Header: 7E0 (Auto also works, but seems to take longer)

Zminovany Subaru Forrester chladic apod:
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=50427
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=73684

Ruzne
- idealni provozni teplota je podle streetyho 80-90 stupnu, podle jinych nazoru pak 105-120 stupnu (220-250F)
- take zalezi, odkud se teplota oleje cte (kde je cidlo)!
Naposledy upravil(a) jcz dne čtv lis 05, 2015 8:07 pm, celkem upraveno 2 x.
86R
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 221
Registrován: úte říj 06, 2015 4:03 pm
Jméno a příjmení: 86 R
Bydliště: Praha

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od 86R »

Mel jsem za to ze ta idealni provozni teplota je niz.
Asi taky zalezi na oleji. Nekdo znaly veci jiste upresni.
jcz
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 308
Registrován: ned zář 13, 2015 3:40 pm

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od jcz »

Mam to z nekolika zdroju (i FT86), teplota pry ma byt nad 100 kvuli pripadne vlhkosti, myslim ze to bylo i tady:
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=66342
jcz
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 308
Registrován: ned zář 13, 2015 3:40 pm

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od jcz »

Asi by to chtelo hlubsi vyzkum, jaka je idealni teplota v ruznych mistech. Aftermarket chladice maji termostat nastaven kolem ~85C, predpokladam ze to je u filtru na vystupu z motoru.
Uživatelský avatar
streety
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 63
Registrován: ned říj 04, 2015 9:29 pm
Jméno a příjmení: Pavel

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od streety »

Obrázek
Nevim, jestli je pro motor vetsi zlo chadic z Forestera, nebo zadny chladic...

K teplote oleje, idealni provozni teplota oleje je 80 - 90st., bavime-li se o teplote oleje, ktera je na meritelnych mistech. V urcitych mistech motoru bude teplota oleje bohuzel radove vyssi a mj. i z tohoto duvodu neni treba se obavat vlhkosti. A to nejen z hlediska degradace samotneho oleje, ale take poklesu tlaku oleje se zvysujici se teplotou.
Toyota GT86
Uživatelský avatar
streety
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 63
Registrován: ned říj 04, 2015 9:29 pm
Jméno a příjmení: Pavel

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od streety »

86R píše:
Jinak @streety ma tusim taky dobrej chladic kolem 15k. Greddy?
Od japonske firmy HPI, jednoduchy kit s termostatem. Jedine, co je potreba dokoupit, je olejovy chladic. Cena 15k vc. DPH.
Obrázek
Toyota GT86
jcz
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 308
Registrován: ned zář 13, 2015 3:40 pm

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od jcz »

A je to urcite stejna konstrukce (foto tady)? Ten chladic by udajne mel byt i na WRX. Predpokladam ze WRX nema silnejsi pumpu.
sickmint79 on FT86 píše: what i did notice - oil would get up to 240-260 but around 6000 rpm, iirc, my pressure was still looking pretty good - 60+
(zdroj: http://www.ft86club.com/forums/showpost ... tcount=474)

Je pravda ze podle nasledujiciho vystrizku by 60 mohlo byt malo, ale nektery lidi vzduchacema namerili i mensi tlaky.

http://www.ft86club.com/forums/attachme ... 1442197757

A jeste jedno mereni:
Max FRS on FT86 píše:In town my oil temperature drops to 195 and my pressure runs 12-15 PSI per 1000 RPMs. I have the Subaru oil cooler sitting under the oil filter.
A neco k teplote.
harry na oleje.cz* píše:Provozní teplota motorového oleje je u benzin. motorů kolem 120°C, u motorů od pana Diesela je ku podivu podstatně nižší, tedy kolem 90°C.
Maxim teplota průměr. motor. oleje může být 140°C, u vysoce kvalitního oleje, (jako je na př. Sunoco, Motul, Total nebo Millers Oils) 150°C.
Otazka je, jak je to s 5W30 (nedejboze 0W20)...
Pitris na oleje.cz* píše:120°C je sice dost, ale ještě ne moc. A byť to 10w40 asi vydrží, určitě je vhodnější olej 5w50, který má nejenom vyšší zatížitelnost jak výkonnovou, tak i teplotní; ale hlavně tu vyšší HTHS viskozitu (jak napsal Harry), a je vhodnější i na ty studené starty.
* http://www.oleje.cz/forum/teplota-oleje-t5034.html - harry subarak, mozna je tu registrovany
Uživatelský avatar
seatik
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4035
Registrován: ned srp 09, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Vašek
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od seatik »

O kolik litrů tam bude více oleje s tím chladičem od Perrinu? Ví někdo?

Stejně nechápu ten olej 0w-20, na jednu stranu chtějí motor co nejrychleji promazat a šetřit ho studeným startem,na druhou stranu je to sportovní auto a asi nepočítají,že se člověk taky déle sportovněji sveze a motor může jít do kytek. Nebo asi počítají a proto uměle snižují výkon auta. Zřejmě nad tím vší visí ekologie a úspornost provozu,která rozhodla,že raději tento olej 0w-20,u kterého snižují HTHS viskozitu a který bohužel vyšší teplotou rychleji degraduje.

U Motulu sem si všiml,že poukazují u 0w-20 300V -kratkodobá kvalifikace.-
Udělal sem si takový názor,že buď 0W-20 a pokaždé při vyšší zátězi nový olej nebo vzít např.
motul 5W-40 300V či millers oils 5w-40NT a měnit dle zatížení kolem 8000km.

Před BRZ sem vlastnil 18let starou miatu,a tam bylo krásné znát,jaký olej tam je.
Když byl 5w-30 motul 8100 ,tak hydroštely při startu třeba po 3 dnech rámusily klidně minutu.
Poté sem aplikoval Millers oils 5w-50 a rázem v podobné situaci a utichly po 5-10 s. Stékavost oleje menší,tudíž už předem promazáno a miatě tento olej vyložené chutnal. Navíc motor uvnitř čistouňký po 100 000km. Předchozí majitel lil 5w-40 castrol,mogul a rozhodně nevypadal jako na obrázku apod. auto sem vlastnil od 75000 do 100000km.
Přílohy
motor.jpg
Naposledy upravil(a) seatik dne čtv lis 05, 2015 4:19 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru Forester 2.5 XT MY 2007
Subaru Outback 2.5 Limited 2020
ex Subaru BRZ 2.0i Sport MY2015
ex Subaru Impreza 2.0i 92kw MY2004
Uživatelský avatar
streety
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 63
Registrován: ned říj 04, 2015 9:29 pm
Jméno a příjmení: Pavel

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od streety »

jcz: Predpokladam, zakladni konstrukce bude stejna, otazka je, jak moc velky odpor ma. Nejsem zastance tohohle reseni a pokazde, kdyz to uvidim, tak budu prskat. :)) Mam vzduchem chlazeny olejovy chladic a z vlastni zkusenosti vim, ze teplota vody pri velke zatezi v lete se hodne priblizuje 100st, takze nevidim duvod ji jeste vice ohrivat.

K te teplote, castecne souhlasim pouze s posledni citaci, ze na teplotu okolo 120st. je vhodnejsi xW50 nez xW40. Jinak si stojim za tim, ze teplota oleje by se mela idealne drzet v rozmezi 80-90st.
(Viz clanek napr. od kolegu boxeristu Porsche http://www.elephantracing.com/techtopic ... rature.htm) Maximalni teplota oleje by NIKDY nemela prekrocit 130 stupnu. Bavime o tom, co je dobre pro olej, nikoliv ze pri prehrati oleje okamzite dojde k destrukci motoru.

Dalsi vec, co si tihle chytrolinove zrejme neuvedomuji je fakt, ze neco uplne jineho je olej, ktery ma najeto 5.000km a novy olej.
Toyota GT86
jcz
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 308
Registrován: ned zář 13, 2015 3:40 pm

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od jcz »

Idealni teplota oleje bude asi taky zavisla na konstrukci motoru.

Z http://www.firstfives.org/faq/oil/oilartcl.html:

...I observed this first hand several years ago in a race car where the water temperature stayed right on 210ºF while the oil temperature fluctuated between 240º F and as high as 280º F depending on how hard the car was driven. Needless to say, this particular car was running synthetic oil and remarkably ran about 50 hrs. between rebuilds with no significant wear.

...This can happen at temperatures as low as 230º F and by 250º F many petroleum oils are suffering significant breakdown.... Synthetics can withstand temperatures of 300ºF all day long and still protect your engine.

Tady je clanek o tom, co udela s ruznyma olejema hodinove vareni ve 250C.
Uživatelský avatar
streety
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 63
Registrován: ned říj 04, 2015 9:29 pm
Jméno a příjmení: Pavel

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od streety »

jcz: Fyzika funguje vsude stejne :) Pripadam si tu dnes jak hrozny popirac vseho. :D
K prvnimu clanku, docetli jsme se, ze synteticky olej vydrzi vetsi teplotu nez mineralni a zvladne chranit motor i pri 150 °C. Rozhodne bude chranit motor lepe nez mineralni olej, otazka je ale "jak".

Myslim, ze tu resime chlazeni oleje, aby nam vydrzel motor co nejdele. Ja tvrdim, ze vlastnosti jakeholiv oleje pri teplotach nad 100st. degraduji, to mi zatim nikdo nevyvratil. A pokud olej degraduje (byt na uroven, ktera sice okamzite neznici motor, ale zvysuje opotrebeni a riziko problemu), vidim jako logicke reseni tomu zabranit -chlazenim.

No a k poslednimu clanku, zajimave cteni, ale bohuzel jsem tam nenasel souvislost s chlazenim oleje...
Toyota GT86
jcz
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 308
Registrován: ned zář 13, 2015 3:40 pm

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od jcz »

Vite nekdo kde je OEM cidlo teploty oleje? Mam pocit ze tomitaFRS(?) rikal neco o rozdilu OBD(OEM) vs budik (to nevim kde je pichnuty).
Uživatelský avatar
streety
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 63
Registrován: ned říj 04, 2015 9:29 pm
Jméno a příjmení: Pavel

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od streety »

oil temp sensor.png
Toyota GT86
jcz
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 308
Registrován: ned zář 13, 2015 3:40 pm

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od jcz »

dik
86R
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 221
Registrován: úte říj 06, 2015 4:03 pm
Jméno a příjmení: 86 R
Bydliště: Praha

Re: BRZ/GT86: Chladič oleje

Příspěvek od 86R »

@seatik O 0W30 nanodrive si nepremyslel? Udajne funguje do 130. Dneska jsem byl na brzde a olej byl na 115. V lete to musi byt tragedie.
Perrin prida 0.6-1l kapacity. Trochu smutnejsi je, ze mi pri kazdy vymene zbyde stejny mnozstvi staryho oleje v obehu.
Odpovědět

Zpět na „BRZ / GT86“