Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Vše okolo tahání přívěsů, karavanů a tažných zařízení.
Odpovědět
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od VDC »

....
Uživatelský avatar
Tomáš1002
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2649
Registrován: čtv říj 01, 2009 5:14 pm
Jméno a příjmení: Tomáš Raška
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Tomáš1002 »

Přátelé,

předpokládám, že mnozí subaristé používají svá auta k tahání přívěsů, zejména pak nákladních. Dnešní zážitek ze servisu toho mého mě přiměl k založení tohto tématu.
Od roku 2006 mám nebrzděný nákladní příves Agados Handy 3. Koupil jsem ho v OBI za nějakých 12 (už si to nepamatuju přesně) tisíc, za cca 3 tisíce k němu dokoupil plachtu. Celkově jsem s ním najel tak 5 000 km.
Po 4 letech provozu byl vozík brutálně rozdrkaný, korba se začala uvolňovat od rámu a začala hučet ložiska. Díky rezonancím byla jízda s ním jak let stíhačkou :fuckoff: . Dal jsem ho do opravy a verdikt mě hodně překvapil: totálně vysypaná ložiska, která údajně hrozila i zadřením a tím zablokováním kola za jízdy :6066: .
Náklady na opravu 4,5 tisíce. Na to, kolik to má najeto, že vozík nijak nepřetěžuju a neprovozuju v extrémních podmínkách, je to tedy dost. Tenhle drek už bych si nikdy nekoupil, raději investovat více do něčeho, co není vyrobeno z papíru a něco vydrží.
Máte někdo nějaké lepší zkušenosti?
Subaru Forester 2,5XT 2011
Uživatelský avatar
mack
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 530
Registrován: pon bře 15, 2010 9:04 pm
Jméno a příjmení: Martin Zbranek
Bydliště: Nový Hrozenkov

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od mack »

Tomáši,pokud chceš vozit na vozíku víc než jeho papírovou nosnost,tak ho zničíš :1774: ,dneska už neexistuje že vozík má nosnost 300 kg a v pohodě uveze dvakrát tolik,budeš asi muset investovat a koupit fakt pořádný vozík :826: Koupil se do firmy vozík od autovia jelikož vozík od fy agados byl :666: :666: ,vozík má kola pod ložnou plochou a nosnost do 750 kg,příplatek za vyšší nosnost na 1350 se zdál šéfovi velký,hned první jízdou odpadly blatníky jelikož na korbu o velikosti 2,5 x 1.5 m šéf nacpal cirka 1300 až 1500 kg těžké šindely na střechu a za jízdy kola dřely do blatníků :713: ,do měsíce při převážení hranolů klekly tlumící gumy v nápravě a teď po roce je urvaná korba a roztrhané sváry na oji, :839: :839: ,kdybych si kupoval vozík domů,tak bych asi šel do vyšší nosnosti a pokud možno do dvounápravy,nevím jak to dělají ale inzerují vozík s nosností 1350kg na 750 papírech.Ale stejně bych ho překládal a asi zničil taky :655: :655: ,i když jednou za čas to nevadí ,ale jak ho přetěžuješ pravidelnjě tak :10125: :10125:
Legacy II 2.2 kombi,94 EX
Outback H6 2001,154kw EX
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4034
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Doro »

Zatím mám vozík rok a půl, je od Agadosu, dělaný na zakázku se zvýšenou nosností. Km ale nepočítám. Jen mě překvapilo, že po roce zespod vykoukla rez, ale neměl sem letos čas na přetření, tak až příští rok.
Vozím sice občas těžší věci (kolem tuny sypkých hmot nebo dřeva, nejvíce zatím 1,5 t i s vozíkem), ale na krátké trasy, jenže po našich cestách necestách, v zimě min. po solených cestách, takže doufám, že nebudou problém s ložisky - ale je zábavné pozorovat, jak si za mnou řidiči nechávají odstup a čekají, kdy upadne kolo, či něco jiného, zvláště na nerovnostech, když se pěkně zahoupe a kupa štěrku je podezřele vysoká ....a ono furt nic :845: (financ za zvýšení nosnosti a ztužení určitě nelituju)
Uvidím, co za další čas. Konstrukce je ale dost tuhá a ikdyž je vozík těžší než má bratřík (ten ho má asi 5let celoplechový a furt je v pohodě), robusní je fakt dost.
Používání na valachách dává pro vše jasné pole působnosti - prostě, vozí se vše, ale zase s rozumem a opatrně. Důležité je mazat kouli a utahovat šecky šrouby (ty zatím drží z výroby).

No a já si dal požadavky a jasně popsal podmínky použití - od výrobce mi navrhli, jaký vozík vybrat a co upravit (přímo ve Velkém Meziříčí).
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od VDC »

No Tomáši máš dvě možnosti. První možností je vzít nemalý obnos a jít koupit tovární vlek. Parametry si nadiktuješ, vylistuješ nějakou tu desítku tisíc a je to. Vleky se dělaj krásný a funkční, ale ty ceny jsou pekelný.

Druhou možností je nechat si postavit vlek podle tvých požadavků od někoho manuálně zručného, v rozměrech, které budou identické jako u stávajícího verku z OBI. Můžeš použít světla, blatníky i chňapku na kouli. Údaje z techničáku by odpovídaly, takže ani na STK by ti nikdo nemohl nic říct. A finančně by to vyšlo na zlomek nového vleku. Samozřejmě to vše za předpokladu, že ti stávající vlek rozměrově vyhovuje.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3126
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Albi »

mack píše:... Koupil se do firmy vozík od autovia jelikož vozík od fy agados byl :666: :666: ...
Autovia vozíky nevyrábí, jen prodává právě ty Agadosy.

Mám od nich VZ-26 (foto viz profil), vypadá šikovně a solidně udělaný, ale když vás tu tak poslouchám, trošku jste mě znejistili, uvidíme; mě stejně stojí pořád v garáži ... :845:
Rozhodně je to spíše hobby ...
Připlatil jsem si za zesílenou nápravu (+ sklápěcí čelo), to by snad měl něco uvézt (tuna písku v pohodě), korba by to měla vydržet, když stejné provedení prodávají i s nosností 1300 (jen tam dají bržděnou nápravu);
ale těm tlumícím gumám bych moc nevěřil, soused má starý vozík s péry a nápravou z trabantu a to je jiná ...
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Vladimir_xh
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1512
Registrován: stř zář 02, 2009 6:21 pm

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Vladimir_xh »

Mám také VZ 26 od Agadosu, koupený přes plzeňskou Autovii. 2,55x1,25 brždněný 1,3 tuny, sklápěcí přes nápravu. A maximální spokojenost.
Přílohy
kára.jpg
Ex. Subaru Outback BR MY11 2,5 123Kw
Subaru Forester SG MY03 2,0 92Kw
CUCV M1009. V8 6,2D
Uživatelský avatar
mack
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 530
Registrován: pon bře 15, 2010 9:04 pm
Jméno a příjmení: Martin Zbranek
Bydliště: Nový Hrozenkov

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od mack »

Tak jsem koumal vozík a je na něm štítek agados,toho jsem si nějak nevšiml,myslel jsem že je to jiné, :655: ,doma mám vozík sport jacht na malých kolech,ale to je tak na 500kg,sice na něm tatik vezl 750kg za varťasem,ale měl v očích smrt ::-DDD: Jinak jsem taky přemýšlel nad tím sehnat někde vozík s papíry co vyhovuje rozměrově a váhově a předělat si ho ke své spokojenosti,jelikož kdybych měl kupovat vozík co by mně vyhovoval ,tak bych vysolil 40 000 :10125: :10125: ,ještě dělají vozíky tady u nás v Zašové,firma Vapol,ale cena je asik to samé,Doro možná bude vědět víc,viděl jsem v letáku že nabízeli dvounápravový vozík s nosností 1350 na 750 papírech,akční cena kolem 35000,ale to je už dávno
Legacy II 2.2 kombi,94 EX
Outback H6 2001,154kw EX
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od VDC »

Dneska se prodávají nádherný vleky, až oči přecházejí. Ale ty peníze co za to chtějí by mě rozplakaly. V okamžiku, kdy má člověk k dispozici papíry, je nejjednodušší a nejúčelnější si ten vlek nechat postavit. Musí to zvládnout každej zámečník. V okamžiku, kdy v těch papírech stojí , že se jedná o tovární vlek, koupil bych tovární nápravu, dostatečně únosnou. Stejně bych na rámu vleku udělal dorazy, aby se ramena nápravy v případě přeložení, měly o co opřít.
Pokud máte k dispozici papíry, ve kterých stojí "vlek domácí výroby", pak může být náprava z čeho chce a co se únosnosti týče, nejlepší jsou listová pera. Pravda dneska to začíná být trochu úzkoprofilové zboží, ale sehnat se to pořád dá. Já jsem první vlek stavěl asi před 10 lety, tenkrát jsem dostal od kamaráda podvozek od sněhového hasícího přístroje. Náprava je podobné koncepce, jako jsou dnešní tovární nápravy na vleky s tím rozdílem, že pružící segmenty nejsou pryžové, ale jsou to v podstatě zkrutné ocelové pásy a ramena jsou kovaná. Náboje kol byly z oktávky, ale mě přišly nedostatečně dimenzované, tak jsem je nahradil náboji z Ara. Nápravička je úzká, takže korba je jen 1,5x1 m. Ale podvozek je tak dimenzovanej, že cokoli se do vozíku dalo naložit to v pohodě uveze.

Druhý vlek který jsem stavěl měl dopředu zadaná kritéria a to uvézt kubík betonu, což je cca 2200 kilo.
IMG_2506.JPG
Měl jsem v tu dobu doma jeden nepotřebný podvozek z Ara, takže rozhodování o podvozku bylo rychlé a jednoduché. Dostatečně dimenzovaná listová pera, doplněná o velké silentbloky jako dorazy. Most zadní nápravy nahradila 3" trubka. Rozměr korby byl dán sajtnami, které se mi podařilo získat z vraku vw transporter pickup, respektive šíře. Na délku jsem je nastavoval. Vlek jsem stavěl na stavbu baráku, takže jsem ho udělal jako mechanickou sklápěčku. Sklápění za pomoci Hi-liftu fungovalo spolehlivě. Nejvíc odvozil písků, štěrků a betonů. Původní záměr byl, že bude bržděný, ale nikdy jsem to nedodělal. Sotva začal fungovat, už na to nebyl čas.
Odvozil určitě 100 tun materiálu a pořád je funkční, i když vypadá hodně omšele. Ale v současnosti už pro něj nemám využití, tak ho dostane kamarád na chalupu.

O prázdninách jsem si zrenovoval můj první vlek, který jsem kdysi koupil, pak jsem ho prodal kamarádovi na vyvážení bordelu a teď se ke mě vrátil, když ho onen kamarád chtěl vyhodit, jako že už je v dezolátním stavu. Podvozek jsou vlečná ramena odpružená dvojící tlumičů z motorky na každé straně. Kola byla 4/8", nosnost nějakejch 350 kilo. Když jsem si pro vlek jel, říkal jsem si, že jen zachráním kola s nábojema na nějakou kárku a zbytek vyhodím. Ale zjistil jsem, že rám vleku je z jäklu 40x40, v celkem slušným stavu a dostal jsem nápad, že vlek zachráním. Nic těžkýho na tom vozit samozřejmě nelze, ale já potřebuju jednou převézt prkna, podruhý pár trubek, pak zahradní traktůrek na servis a já nevim co ještě. Prostě spousty objemnejch, ale lehkejch věcí. Tak jsem si vymyslel jednoduchou, levnou, ale funkční rekonstrukci....
SNC00312.jpg
SNC00313.jpg
Korbu jsem zrušil a místo ní udělal jen zábradlíčko, aby byly dodrženy rozměry uvedené v TP. Podlahu jsem nechtěl plnou, protože vlek stojí celej rok venku a prší na něj. Takže jsem z 5 mm taženky svařil rošt s oky 30x30 mm. Je to zcela průtočné řešení a kromě toho jsem získal nekonečné množství kotevních bodů. Když něco přivazuju, fakt nemusím přemejšlet, kam zaháknu gumicuk.
A děsně mi lezly na nervy ty kolečka 4/8", takže jsem vyměnil náboje kol za náboje z Opelu Kadett, které se mi válely doma a mají vhodnou rozteč 4x100 mm, což je rozteč na Justy. A 12" disků na Justy máme asi 10. Světlá vejška vleku je konečně snesitelná a tyhle kola mu moc sluší. Na STK pochopitelně pojede na těch pidikolečkách, který jsou ve velkým TP...

Ale protože vleků není nikdy dost a já potřebuju vozit i sypký materiály, tak během příštího roku musím spíchnout regulerní vlek s korbou, s nosností cca 1,5 tuny, aby v pohodě uvezl tunu materiálu. Tuna je tak akorát za Sůbo i Previi, aby se s tím na chalupu dalo jet celkem svižně. Zase budu potřebovat vozit písky a betony, takže to určitě bude zase sklápěčka, ale hydraulická. A rád bych ty brzdy.... :845:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
mack
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 530
Registrován: pon bře 15, 2010 9:04 pm
Jméno a příjmení: Martin Zbranek
Bydliště: Nový Hrozenkov

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od mack »

VDC: parádní vozíky,hlavně ta sklopka nemá chybu :supeer:
Legacy II 2.2 kombi,94 EX
Outback H6 2001,154kw EX
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4034
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Doro »

Přikládám pár foto akcí s vozíkem. Vše je min. 1 tuna, spíše víc :845:
Podmínky sou pravda trošku horší a bez redukce nereálné :657:
Dřevo je v délkách 6,5 m a vozík se nepřeklápěl - po silnici bych s tím ale jet nechtěl, bo to už je o fakt hubu, jak se to rozkmitá.
Vozík se drží statečně, jen gumy sou naprd, bo to s něma klouže, hlavně na sněhu a mokré trávě.
Na 2,5x1,25 m se dají vézt bez problémů 4m kousky - pěkně se to rozloží a vozík je skoro vyvážený. V oje nemá problémy ani na nerovnostech a křížení auta, sypké hmoty sou v pohodě, ale vždy sem to pěkně rozhrnul - zatížení na kouli bude v rámci mezí, bo to po naložení skoro nesedlo (samonivelace to velmi snadno srovnala). Při jízdě třeba v lese apod. se to nekroutí jako klasický vozík s jedním ojem, tak se nebojím naložit. Horší je to s bržděním - to je třeba nacvičit i výpomoc očima ::-DDD: ::-DDD:
Jak bych couval s bržděným přívěsem ale nevím - se to tam asi mosí zablokovat?

Asi nejzajímavější bylo vždy to couvání po bahně k chalupě a natočení vozíku přesně k místu uložení, jinak spíše zajímavé, je rozjet se s tím vozíkem z místa do kopce
Lepší škola v couvání se hledá těžko - trefování se na zpátečku s plným vozíkem a omezeným místem mezi stromy je jen pro otrlé povahy

[ten štěrk ve dvoře je z frakce 8-16 a naloženo zatím nejvíce hmoty a pod chalupou 16-32 ..... už ani nevím, kolik jich dohromady vlastně bylo]
Přílohy
DSC08017.JPG
DSC08153.JPG
DSC03027.JPG
DSC03223.JPG
Naposledy upravil(a) Doro dne sob lis 20, 2010 10:14 am, celkem upraveno 1 x.
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Uživatelský avatar
jaromir
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1078
Registrován: stř zář 09, 2009 10:41 pm
Jméno a příjmení: Jaromír
Bydliště: Úpohlavy (okr. Litoměřice)
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od jaromir »

Kde jsi vzal tak krásně modré blatníky - to sis je přestříkal?
Jaromír
Subaru Forester 2,5XT MY2009
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4034
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Doro »

jaromir píše:Kde jsi vzal tak krásně modré blatníky - to sis je přestříkal?
Jaromír
:845: :845: ...jak sem psal, vozík je na zakázku přímo od výrobce - já to chtěl k barvě forýska, ale tmavší modrá nebyla :826:
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od VDC »

mack píše:VDC: parádní vozíky,hlavně ta sklopka nemá chybu :supeer:
Děkuji za pochvalu. Máš pravdu, ta sklopka téměř nemá chybu. Téměř píšu z toho důvodu, že když jsem ten vlek stavěl, potřeboval jsem hodně uvézt, ale na relativně krátký vzdálenosti okolo 25 km. Bydlel jsem ve vsi kde 2 km na jednu stranu byl maltovej červenej písek a 3 km na druhou stranu byl betoňák a štěrk. A 17 km jsem to měl na barák. Jo a v půlce cesty byla betonárka. Takže jsem prostě vyrazil z domova, naložil 2 tuny nějakýho matroše a "letěl" na barák. Letěl samozřejmě znamená max 50 km/h, ale při těchhle vzdálenostech to tak bylo v pořádku.
Ale v současnosti potřebuju vlek menší, se kterým se dá jet třeba kilo, protože na chalupu to mám 130 km a na konci je to offroad jako má Doro, takže vlek prostě musí bejt menší, lehčí a vézt méně materiálu, aby se tam s ním v pohodě dalo zajet. Já si vozím písek na chalupu od Plzně, protože tam nikde není pořádná pískovna a překupníci ve stavebninách ho prodávají za hroznej ranec a ještě stojí za prd.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4034
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Přívěsy a vozíky - rady, zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Doro »

Vladimir_xh píše:Mám také VZ 26 od Agadosu, koupený přes plzeňskou Autovii. 2,55x1,25 brždněný 1,3 tuny, sklápěcí přes nápravu. A maximální spokojenost.
Nemáš tam ňáké větší kola? Já tam cu dát taky něco jiného a se zimním vzorkem, bo to na mokré louce klouže a naložený vozík často jede, či spíše se smykuje za forýskem bokem. Jen nevím, jak se tváří cajti na jiné gumy (třeba ty s označením C se zvýšenou nosností, ikdyž tam nemají co dělat :845: ) a co šecko kontrolují :655:
Ikdyž je pravda, že zastavit mě, dyž vezu naloženo, těžko bych vysvětlovat, že to je fakt celé do 715 kg (dle TP forýska) ::-DDD: ::-DDD:
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Odpovědět

Zpět na „Tažné zařízení a přívěsy“