Impreza GX - "log" FreeSSM

jahnusz
Nováček
Nováček
Příspěvky: 16
Registrován: čtv zář 02, 2010 10:34 am

Re: Impreza GX - "log" FreeSSM

Příspěvek od jahnusz »

Dobre rano,

Tak pokud to spravne chapu tak knock sensor nejak koriguje vstrik s jiskrou na svicce? Velmi laicky receno...? :)

Pokud ano tak na to ma urcite vliv i kvalita benzinu...Zkusim nabrat neco lepciho u shellu (nevim jestli je opravdu lepsi ale pisou to tam :D ) a trosku to projet aby se dostal ten "divny" benzin z omv vsechen pryc uz...mozna to bude ono.

Pokusim se udelat log se vsim co mi to nabizi a hodim to sem...Treba se tam jeste neco objevi.

Jo a da se nejak zpocitat podle udaju v romraideru spotreba? A pokud ano, jak? :)

Diiiky :)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Impreza GX - "log" FreeSSM

Příspěvek od HonzaCZ »

No, tak to jsi moc dobře nenastudoval :-) Ono to je všechno se vším. Zkusím to malinko shrnout - doufám, že z toho nebude román na půl knížky:

Začnu tím, od čeho všeho se to odvíjí - zapálení směsi vzduchu a benzínu. Od chvíle, kdy svíčka dá jiskru, tak trvá nějakou dobu, než směs ve válci kompletně prohoří a začne vyvíjet tlak na dno pístu (v řádech milisekund). Aby byl motor co nejefektivnější, tak je potřeba, aby doba, kdy se začne zvyšovat tlak korespondovala s dobou, kdy píst přejde přes horní úvrať. Proto už dávno jsou u spalovacích motorů zařízení, které nastavují tzv. předstih = kolik stupňů otáčení klikové hřídele před horní úvratí daného válce je nutné zapálit směs, aby tlak začal vznikat těsně po tom, co píst přejde přes horní úvrať. Odvíjí se to v zásadě od 2 faktorů - otáčky a zatížení.

Dřív byl na motoru klasický rozdělovač, na něm byly často 2 regulátory - jeden na otáčky (např. odstředivý) a druhý na zátěž (např. podtlakový - podtlakem v sání). Od 80. - 90. let je situace poměrně jednodušší, protože motory začaly mít minimálně elektronické zapalování, ne-li elektronické kompletní řízení. Takže dnes je tam datová mapa, která říká, při jakých otáčkách a jakém zatížení má být jaký předstih.

"Klepání" je stav, kdy tlak ve spalovacím prostoru začne vznikat dřív, než píst přejde přes horní úvrať a tím pádem to chvíli tlačí motor jakoby proti smyslu otáčení. Je to doprovázeno klepáním, jako kdyby to byl diesel. Tento stav můžou způsobit běžně 2 faktory - směs je zapálena příliš brzy nebo je použito palivo s nízkým oktanovým číslem a vzniká tzv. detonační spalování, kdy směs díky zvýšenému tlaku a teplotě při kompresi začne hořet dřív, než je zapálena svíčkou.

Protože se ECU snaží s motorem pracovat co nejefektivněji, tak se snaží docílit, co největšího předstihu, kdy motor ještě neklepe. Vede si tzv. korekci předstihu (Learned Ignition Timing), která se přičítá k pevné hodnotě předstihu z map. Aby poznal, kdy už motor klepe, je celkem běžné, že na motorech je tzv. čidlo klepání - knock sensor. Buďto jedno na celý motor, nebo jich může být více (na každou řadu válců jedno, nebo na každý válec...). Podle toho motor pozná, že už dochází ke klepání a ovlivní to Learned Ignition Timing - o kolik se dá zjistit z hodnoty Knocking Correction.

No, tak máme základy. Pokud je čidlo klepání špatné, tak může hlásit klepání i když k němu nedochází a motor pak ztrácí bezdůvodně výkon a nebo může v motoru klepat něco jiného, než písty při špatném časování zápalu a čidlo to detekuje jako klepání a zase kvůli tomu spadne výkon.

Otázka, jestli ty tvoje korekce kolem 3° jsou pro tento motor běžné a nebo je tam něco špatně. Mohlo by to souviset se špatným palivem a to by mohlo způsobovat i to houpání při rozjezdech.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Impreza“