Meziplyny u Subaru

Odpovědět
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Meziplyny u Subaru

Příspěvek od catana »

Snažím se z falešných meziplynů (trvale vymáčknutá spojka) postupně přejít na správné meziplyny (doubleclutch, tedy spojka-neutrál-plyn-spojka-rychlost), ale pořád se mi to nedaří dosáhnout podle představ:
- dieselu chvíli trvá, než se probudí a otáčky zvedne (tzn. potřebuje určitý čas)
- poměrně rychle otáčky spadnou, tzn. mezi časem puštění plynu-sešlápnutí spojky -zařazení rychlosti-puštění spojky mi to docela dost spadne, takže musím dát o dost víc než je chtěný cílový stav /asi jsem pomalý, ale ta rychlost tam jde docela ztuha/

Jaké jsou s tím vaše zkušenosti u této motorizace? Případně dělá to vůbec někdo tady na fóru? :845:

Nějaké video k tomu
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QQp5kH_eQeE[/youtube]
Naposledy upravil(a) catana dne pon dub 30, 2012 9:44 am, celkem upraveno 1 x.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48960
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od VDC »

Já se učil meziplyn v traktoru bez synchronů a v trambusu... :845: Ale tos asi slyšet nechtěl. Věřím, že umět meziplyn je fajn u jakýkoli motorizace a u starejch aut je to nutnost. XT to má vysloveně rádo, v Legacy jsem musel i kdybych byl nechtěl, protože byly v háji synchrony na dvojce a bez meziplynu ji tam vůbec nešlo zařadit... :850: Jen nejsem žádnej sportovní jezdec, tak neumím patou brzdit, špičkou šlapat spojku, jak to umí závoďáci, nebo brzda+plyn, jako chlapík na videu... :845:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od PavelG »

To video je od P. Jandy z autfora, že?
Byla k tomu tématu pěkná diskuse. Já jsem začal před pár roky používat meziplyny a docela jsem si na to zvykl, bohužel neumím zároveň brzdit a šlapat na plyn. Je prostě obecně obtížné si změnit zautomatizované návyky.
Co ostatní, dáváte meziplyny a dovedete to i do zatáčky? Tj. dojíždím, podřazuju s trvalým bržděním na optimálním stupeň a v půlce zatáčky akceleruju?
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od MaSlo »

Nemám teda 2.0D, ale meziplyny používám rád a často. Nejčastěji z trojky na dvojku (ta tam Forejsovi opravdu moc dobře nepadá), často taky ze 4 na 3. Moc se mi líbí, jak rychle reaguje motor na plyn (narozdíl od některých jiných aut, nejblíže např. taťkova Thalia, tam to opravdu nemá smysl zkoušet, bo věčnost, než se motor roztočí), meziplyn se dá zvládnout opravdu dost rychle.

Při brždění ale meziplyn nezvládám, vždycky skáču pravou nohou mezi pedálama a výsledkem není kontinuální brždění, ale naopak dost výrazně přerušené. Hm, že bych se to zkusil naučit?

@PavelG: V čem by měl být rozdíl při dávání meziplynu do zatáčky proti jízdě v přímém směru?
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Uživatelský avatar
dofi
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 342
Registrován: ned led 15, 2012 8:10 pm
Jméno a příjmení: Filip Černoch
Bydliště: Jihlava

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od dofi »

Proč má někdo brzdit v zatáčce natož v ní řadit. Nědělal jsem to ani v předokolce fordu. A s rezou bych určitě kazil ten pocit ševelení kol než se trhnou do driftu. celou zatáčku pod plynem.. jediná nepříjemnost jsou opakované vlásenky a auto nabírá "nezdravou rychlost", ale i tam brzdím na rovinkách mezi. Vzdyt jizda na asfaltu se neliší od jizdy na sněhu, krom rychlosti.
Forester 2007 2.0, Legacy 2006 3.0 spec b MT, Legacy 2014 2.0D, Audi Q7 2018 200kW, Audi A6 2015 3.0 235kW, Ford F-150 2018 5.0 V8
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od PavelG »

Já to chápu takhle:
Při podřazování se bez meziplynu autem roztáčí motor, s meziplynem si nachystáme motor do potřebných otáček a srovnáme rychlosti na převodovce.
Jaký je rozdíl mezi jízdou rovně a do zatáčky? Jen v brždění.
1. jízda rovně .. např. jedu na pětku 80, budu předjíždět, chci tam hodit 4.: spojka bez plynu, neutrál, spojka nahoru, plyn, spojka dolů, 4, akcelerace
2. jízda do zatáčky: Jedu na 5 100km/h, v zatáčce chci mít 50 a trojku
Dojíždím, brzdím a .. pravá noha sále brzdí, přitom musím: spojka dolu, plyn 0, neutrál, spojka nahoru, plyn, spojka dolů, trojka v 50
Problém je v nutnosti současného brždění a zároveň práce s plynem. řeší se to buď modelem špička-pata nebo půlka nohy plyn a půlka brzda.

První případ je ryze civilní, druhý pak používají i závodníci (oni musejí).
Mám v podstatě obavy nechat nohu na brzdě jen napů a drbat s ní ještě do plynu. U metody pata-špička se mi nějak divně zalamuje noha, prostě to bude chtít nacvičit bez reálné jízdy do zatáčky a s tím spojených nervů.
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od catana »

PavelG: Přesně tak, je to z Autofora video. Ještě k tomu plynu - pochopil jsem správně, že ty dáš neutrál - "nastavíš" plyn a ten držíš i při druhém sešlápnutí spojky?
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od catana »

dofi píše:celou zatáčku pod plynem..
čtyřkolku není moc šikovné držet pod plynem v celé zatáčce, pak je spíš nedotáčivá. Subaru instruktoři většinou radí, že u Subaru bys měl přidávat ve stejný čas jako u zadokolky, tedy když jsou kola víceméně rovně. Jinak ti zadní kola tlačí ty přední natočený ven ze zatáčky a auto pak vykružuje větší oblouk než je nutný. Plyn má efekt až ve chvíli, kdy zadek pošleš do driftu a necháš se předkem vytáhnout.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
mamut
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1905
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Lukáš
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od mamut »

A neni snažší si pořídit benzínovej motor? :845:
Omlouvám se za šťouchací připomínku, já to tak samozřejmě nemyslim...

Meziplyn u Impezy používám řek bych v 90% řazení z 3 na 2.
Pokud se vezu ostřeji,tak byto be toho šlo o mnoho hůř.
U Justy ho používat musim, protože ve stedený převodovce bych z 3 na 2 řadil přes zuby (synchron má odslouženo).

S prodlevou u dieslu moc neporadim, jen vim, že když sem párkrát zkoušel meziplyn u dieslovýho služebáku, tak to chtělo fakt v čas a hodně plyn prošlápnout.
Teď s benzínovym služebákem to neni jiný, otupělej EKOmotor 1,4 má prodlevy zrovna tak.
U Imprezy stačí na plyn ťuknout a otáčky tam sou hned.

Catano: To že ti padnou rychle otáčky motoru, ještě neznamená, že ti padnou i otáčky hřídele v převodovce, i když bych řek, že je to velice pravděpodobný, ale přeci pokud dáš meziplyn a vyšlápneš spojku, tak už na otáčky hřídele v převodovce nemá motor vliv (pomineme-li, že spojka se stejnak vždy trochu nechá unášet) a pokud si nastavil správný otáčky, tak vlastně ani nemusíš čekat na to až znova spojku úplně vyšlápneš, jelikož by tam rychlost už měla "sama" padnout.
Pokud ti tam rychlost jde ztuha, znamená to, že ses netrefil.
Třeba u mojí Imprezy to neni tolik znát a i když jsou otáčky tak nějak +/- tak tam rychlost padne lehce, ale například u Justy se musim trefovat hodně přesně, aby tam rychlost padla.

Co se týká toho, kdy v zatáčce přidat plyn, nikdy sem nad tim takhle nepřemejšlel, vždy sem to dělal tak nějak na citovku, což neznamená vždy správně ::-DD:
jediné světlo mého života, je světlo v ledničce

Subaru Impreza GT (1999) Obrázek
Fiat Ducato 3.0 CNG (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od PavelG »

catana píše:PavelG: Přesně tak, je to z Autofora video. Ještě k tomu plynu - pochopil jsem správně, že ty dáš neutrál - "nastavíš" plyn a ten držíš i při druhém sešlápnutí spojky?
Jasně že ne, jen jsem to blbě napsal.

Má to vlastně 3 části:
1. vyřazení na neutrál
2. puls plynem
3. zařazení rychlosti


1.
Spojka dolu (bez plynu) - neutrál - spojka up

2.
- plyn (jen puls)
//tak, aby otáčky vylezly kousek nad úroveň, kam předpokládám, že se dostanou po zařazení. Já nevím jak kdo, já to dělám ve svém autě podle sluchu, na otáčkoměr moc nehledím. Tohle je vlastně přípravná fáze pro vlastní zařazení, protože dál to probíhá už klasicky//

3.
- spojka dolu-zařadit-spojka up
//zařazení je teď mnohem rychlejší než by bylo bez meziplynu, takže je v ideálním případě možné tam kvalt prostě hodit a spojku pustit nahoru bez většího sledování kdy zabere, protože motor a všechna ozubená kola se točí právě tak rychle, aby do sebe zapadly. Když se to dobře provede, tak nám hladkost této části vynahradí čas strávený ve fázích 1 a 2 //

- plyn a normální jízda

Při nacvičování jsem měl zpočátku problém s tím, že mi otáčky po tom plynovém pulsu spadly rychleji, než jsem tam hodil kvalt. Časem se to ale zlepšuje jak s rychlostí, tak s odhadem kolik plynu dát. Otrava je, když je auto moc přechytralé a kecá do plynu. Na to jsou nejlepší auta, kde vede od plynového pedálu ke klapce lanko nebo jiné mechanické spojení, ale ta doba je už asi pryč. Můj Outback taky trošku jakoby váhá, jestli tam ten plyn dát nebo ne. Dovedu si představit mnohem bezprostřednější reakci motoru na plynový pedál.

Jo, teď vidím, že vlákno je nadepsané 2.0D .. já mám 2.5l benzín. No snad to nevadí.
Dá se to ale určitě i na dieselech, minimálně na TDI to je vyzkoušené. Záleží jen na ochotě motoru a ŘJ, nemyslím, že by byl z principu problém.
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Meziplyny u 2.0D

Příspěvek od yeti »

Chlapi, kurňa, vaše starosti bych chtěl mít. Podle mě na to jdete moc věděcky.
Já jezdím přibližně takto:
1) jedu po rovině, mám otáčky tak někde uprostřed rozsahu, chci rychle předjet > dupnu spojku, dám nižší kvalt, dupnu plyn a jedu (běhěm 3-5s musím zase řadit nahoru). Žádný meziplyn nepotřebuju - leda to tak podupu blbě, zpomalím se, spočítám zuby a budu za debila. V horším případě způsobím nějakou nehodu....
2) jedu po rovině, blíží se zpomalovačka (ostrá zatáčka), včas odhadnu bezpečnou průjezdovou rychlost, včas sundám nohu z plynu, případně přibrzdím a podřadím PŘED zatáčkou. Do zatáčky vjíždím bezpečnou rychlostí s otáčkama někde v půlce rozsahu abych na výjezdu mohl plynule zrychlovat a řadit zpět vyšší rychlost.
3) jedu po rovině na 5, přijíždím do města, sundám nohu z plynu, nechávám padnout otáčky na cca 1500, dám spojku a řadím rovnou 3. Dál pokračuju po městě rychlostí cca 50km/h.

Nevím na co bych dupal na spojku jak pominutej, přidával současně s bržděním a dělal podobný alotria. Jo, leda že bych chtěl uklízet poblitý auto....
Pak se nemají ty spojky srát jak na běžícím pásu.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od catana »

PavelG: Jsi mě uklidnil. Právě řeším ten problém s klesáním otáček, ale je to jenom tím, že jsem pomalý :-)
Jinak vlákno bych klidně rozšířil na všechny motorizace :826:

yeti: Ono to dělá hodně, protože když dáš falešný meziplyn, tak roztáčíš jenom motor, když správný meziplyn, roztáčíš i převodovku, tzn. reálně šetříš synchrony, auto je o něco rychlejší, neriskuješ bloknutí kol a navíc je jízda i plynulejší.

Hodně se to projeví při podřazování, nicméně já to dost řeším i u přeřazování např. 1-2. Když mám vytočenou 1 (řekneme nad 3.5 tis), tak pokud neudělám meziplyn, tak se ozve rána jak sviňa. A rozhýbavat diesel tak, že na 1 se rozjedu tak na 2-2.5 tis otáček a pak hned dám 2 je sice řešení, ale když chci být rychlý, tak je to dost zdržující.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

catana píše: Hodně se to projeví při podřazování, nicméně já to dost řeším i u přeřazování např. 1-2. Když mám vytočenou 1 (řekneme nad 3.5 tis), tak pokud neudělám meziplyn, tak se ozve rána jak sviňa. A rozhýbavat diesel tak, že na 1 se rozjedu tak na 2-2.5 tis otáček a pak hned dám 2 je sice řešení, ale když chci být rychlý, tak je to dost zdržující.
Abychom si rozuměli - meziplyn se dává jen při podřazování.
Při řazení nahoru se taky dá vyšlápnout spojka 2x, ale bez plynu. Má to logiku, protože motor a jeho strana převodovky mají otáčky vysoké, tak není potřeba je ještě roztáčet. Samozřejmě to předpokládá normální rychlost řazení, ne že pojedeme na neutrál delší dobu.
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od catana »

PavelG píše:Abychom si rozuměli - meziplyn se dává jen při podřazování.
To jsem si taky myslel, ale nevím jak jinak předejít rázu mezi 1-2 co mi to dělá, když jedničku vytočím víc. Zatím jsem to řešil právě roztočením motoru. Zkusím to ještě s tím dvojitým sešlápnutím :655:
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

Zkus to víc popsat a sledovat otáčkoměr.
Je teoreticky možné, že řadíš tak váhavě, že otáčky motoru klesnou natolik, že jim pak meziplyn pomůže. Ale to by bylo hodně divné, protože normální řazení máš v ruce, to není případ učení se nového, kdy člověk synchronizuje pohyby rukou a nohou, nedejbože když se ještě přeučuje.

Jestli to dobře chápu, vytočíš 1 na 3500, spojka, neutrál, dvojka, spojka a "rána jak sviňa". Jaký má charakter - zpomaluje, nebo urychluje auto? A motor se při ní zpomalí nebo jde do otáček?
Odpovědět

Zpět na „Impreza“