Fuji Heavy Industries Ltd.-aneb od letadel,přes vlaky až ke čtyřkolkám

Autor: VDC    Téma: Subaru History

Nakajima Aircraft1917-1.jpgPočátky Subaru se datují až k počátku dvacátého století. 10. prosince roku 1917 založil Chikohei Nakajima v japonském městečku Ota laboratoře pro letecké konstrukce. O něco později vzniká z těchto laboratoří společnost Nakajima Aircraft, která se prosazuje v leteckém odvětví a dodává motory pro japonské vojenské letouny. Po ukončení druhé světové války se rozpadá obrovská finanční skupina Zaibatsu, jejíž součástí je i Nakajima Aircraft . Se změnou výrobního programu pro civilní účely se mění i název firmy na Fuji Sangyo. Přesto se na nátlak americké diplomacie společnost rozmělňuje na dvanáct malých. V těchto letech se v produkci firem objevuje první japonský scooter Rabit, nebo první autobus s motorem vzadu. Fuji však svůj boj nevzdává a 15.6 1953 se jí daří opět sloučit šest firem a vzniká tak Fuji Heavy Industries (FHI) což je mateřský koncern japonské automobilky Subaru. Zde se dá také vystopovat proč je ve znaku šest hvězdiček v oválu. Je to šest viditelných hvězd souhvězdí Plejád což symbolicky v překladu znamená spojení.


zdroj: Subaru Dobřany
V roce 1955 se objevuje první prototyp osobního automobilu s názvem P-1, u něhož však pro nedostatek financí nedochází k sériové výrobě. O tři roky později sjíždí z výrobních pásů automobilky první Subaru s označením 360.

Subaru360-2.jpg

Počátkem šedesátých let se FHI
opět věnuje i leteckému odvětví a vyvíjí turbovrtulový letoun YS-11,a následně turbínové vrtulníky.ys-11_0057b.jpgRok 1966 je z hlediska automobilismu zajímavý tím, že Subaru předvádí jako první na světě sériově vyráběný vůz (Subaru 1000) s pohonem přední nápravy a ještě k tomu poháněný plochým motorem.
subaru_1000_66.jpg





V roce 1968 FHI expanduje i do Ameriky,kde otvírá ve městě Lafayette pobočku SUBARU of America Inc. Dalším mezníkem byl rok
1972, kdy automobilka uvedla na trh vůz Leone Station Wagon 4WD, který nastolil jasný směr, jakým se bude Subaru ubírat.
subaru-leone-2-3.jpg Leone je principiálně postaveno na stejném základu jako dnešní modely Impreza, Forester, Legacy, Outback, Baja, Tribeca. To znamená systém pohonu všech nezávisle zavěšených kol, symetricky uspořádán v jedné horizontální linii poháněné plochým boxer-motorem. To zajišťuje nejnižší těžiště a skvělé jízdní vlastnosti.
Kvůli zvyšování produkce je roku 1986 otevírán nový závod Ta Ching MOTORS (Joint Venture) na Tchaj-Wanu.

O dva roky později je vytvořena japonská dceřiná společnost
Subaru Tecnica International (STI), jejíž náplní práce je úprava sportovních vozů Subaru.
WRC-4.jpg
Do podvědomí evropských řidičů se Subaru dostává až počátkem devadesátých let, kdy se začínají prodávat modely Legacy a později hlavně Impreza. Velkou zásluhu na tom mají úspěchy v rallyových soutěžích, kde se Subaru třikrát stalo mistrem světa konstruktérů a třikrát mezi jednotlivci. Nebo třeba propagační akce , při níž Legacy ujelo 100 000 Km průměrnou rychlostí 225,3 Km/hod.
V roce 1999 GM kupuje 20% akcií a vzniká několik společných 
projektů, jako třeba Saab Aero na bázi Imprezy, nebo Opel Zafira s pohonem čtyř kol, nic z toho však nemá valného trvání a GM opět svůj balík akcií prodává.

Po nástupu nového ředitele Kyoji Takenaka roku 2001, Subaru výrazně omezuje program autobusů i kolejových vozidel a naopak se klade větší důraz na investice do produkce osobních vozů. Takenaka-5.jpgDůkazem toho je i povolání věhlasného šéfdesignéra Andrease Zapatinase. Celkově se o koncernu Fuji Haevy Industries potažmo o společnosti Subaru dá říci, že se nikdy nebálo zavádět nové a revoluční technologie do sériové výroby a důkazem je i turbodieslový motor typu boxer, jenž byl představen na autosalonu v Ženevě 2007. 

Aleš Vaněk - als


Autor: VDC
 

Související odkazy

· Více o tématu Subaru History
· Další články od autora VDC


Nejčtenější článek na téma Subaru History:
SUBARU DIESEL, jak s ním žít

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 5
Účastníků: 4

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti

Vytvořil Webdesign Dra-Go Copyright © 2008-2009.

© 2005 UNITED-NUKE Powered Site.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.13 sekund