Proč jsou prováděny crashtesty?

Proč jsou prováděny crashtesty?

Žádný řidič nechce příliš přemýšlet o možnosti vážné dopravní nehody. Ale zamysleme se: v průměru je 25.000 mrtvých a milion zraněných řidičů a jejich spolujezdců za jeden rok na Evropských silnicích.

Tato čísla ukazují, jak je důležité zlepšit bezpečnost auta při havárii. Bohužel dodnes nebyly pro lidi kupující vůz tyto informace k dispozici.

Euro NCAP - European New Cars Assessment Programme to změnil. Je to poprvé co bylo v Evropě provedeno tak rozsáhlé testování, jehož výsledky byly zveřejněny. Je to také poprvé co byly použity takové metody testování, které se maximálně přibližují skutečným nárazům a tak umožňují lepší posouzení.

zdroj: Autoweb.cz

Zkoušky, které používá Euro NCAP byly vyvinuty tak, aby zahrnovaly co možná nejvíce typů kolizí, které vedou k vážným až smrtelným zraněním.

Do testu jsou vybírány nejprodávanější modely své řady. Výrobce do této volby nemůže zasahovat. Euro NCAP neví, jestli například model s jiným motorem nemůže podat zcela jiné výsledky, než testovaná verze. Je na výrobci, aby zajistil u ostatních verzí alespoň tak dobré výsledky jako u testovaného modelu.

Nejsou zde žádné "prošel - neprošel" možnosti, ale hodnocení hvězdičkami, které ukazují jak si jednotlivá auta vedla v testech.

Odborníci z Výzkumných laboratoří dopravy v Crowthornu, Berkshire hráli významnou roli ve vyvíjení testů Euro NCAP pro čelní a boční nárazy. A nyní odpovíme na nejčastěji kladené otázky.

Proč jsou tyto testy zapotřebí?

Bezpečnost je nyní velmi důležitým faktorem pro prodej aut a naprostá většina právě vycházejících modelů má alespoň standardně instalovaný airbag řidiče a bezpečnostní pásy s omezovači zátěže.

Se vším důrazem, který je kladen na bezpečnost aut, by neměl být problém, aby byly všechny patřičné testy na nových modelech prováděny. Ale dokud výrobci používají různé zkoušky, různě přísné, potom jejich výsledky nelze porovnávat, i kdyby byly zveřejňovány.

Nezávislé organizace mají možnost provádět a publikovat výsledky zkoušek, ale zatím tu nebyl kompletní program, který by to zavedl v Evropě. Od toho je zde Euro NCAP.

Ale proč nemusí nové vozy projít testy podle zákona?

Všechny automobily prodávané v Evropě musí splnit zákonné požadavky a homologační předpisy Evropské hospodářské komise OSN (EHK). Předpisů, týkajících se pasivní bezpečnosti vozidel je několik desítek. Je jim ale společné to, že stanovují minimální povinnou úroveň, kterou musí vozidlo splňovat, aby mohlo být prodáváno. Euro NCAP naproti tomu usiluje o neustálý vývoj směrem k vyšší úrovni pasivní bezpečnosti a objektivně odlišuje různou úroveň bezpečnosti vozidel.

Legislativní proces bývá mnohdy velmi pomalý a například v EU, se musí ke znění nových zákonů vyjádřit všechny členské země. Všeobecná minimální pravidla stanovená zákonem nemotivují výrobce k dalšímu vývoji, provádění nezávislého hodnocení Euro NCAP a publikování jeho výsledků je pobídkou pro výrobce, aby vyráběli bezpečnější automobily a praxe posledních let ukazuje, že toto úsilí má své první výsledky.

Platné evropské zákonné předpisy v oblasti pasivní bezpečnosti jsou stručně popsány zde.



Autor: subaru
 

Související odkazy

· Více o tématu Bezpečnost silničního provozu
· Další články od autora subaru


Nejčtenější článek na téma Bezpečnost silničního provozu:
Proč jsou prováděny crashtesty?

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 0
Účastníků: 0

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti


Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: hetzer (hetzer44@gmail.com) - Pátek, 11.09. 2009 - 15:12:07
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
me osobne takove testy priliz nezajimaji a k vysledkum mam velmi rezervovany postoj.
Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: tango (opltovic@email.cz) - Pátek, 11.09. 2009 - 17:04:04
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
To máš pravdu, ale zase je to aspoň možnost zjistit jestli daný aotu má aspoň jnějaké deformační zoný, nebo nula jako např. čínský rakve ! Já jsem např hleděl při výběru auta i na bezpečnost. Airbegy + přepínače pásu nebo prstencový rám a konstrukce všech bezpečnostních prvků jesuper věc.
Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: hetzer (hetzer44@gmail.com) - Pátek, 11.09. 2009 - 21:08:12
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
jenze ono se to s tou bezpecnosti prehani. vysledek = tezka auta, to s sebou nese nutnost vetsiho motoru coz zase zvedne hmotnost, velka setrvacnost nuti k sirokym pneu a potrebe stabilizacnich systemu - je to proste bludny kruh.
Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: tango (opltovic@email.cz) - Neděle, 13.09. 2009 - 12:04:12
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
To máš pravdu, ale začínají se dělat moderní mat., která mají menší hmotnost, ale za to větší pevnost. Je to i různým naprofilováním tvaru a to zvyšuje taky pevnost a to dot a dost.
Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: hetzer (hetzer44@gmail.com) - Pondělí, 14.09. 2009 - 11:34:30
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
myslim ze cisla to rikaji jasne.
moje Impreza z 1998 ma vykon pouze 85kW a zrychleni 0-100 8,5s
soucasna ma vykon 110kW a zrychleni 0-100 9,6s
:(
Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: tango (opltovic@email.cz) - Pondělí, 14.09. 2009 - 12:07:47
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Jasný je těžká jko prase, protže tak je plechů jak .... . No zkrátka bezpečnost na cestách.
Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: hetzer (hetzer44@gmail.com) - Pondělí, 14.09. 2009 - 13:09:32
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
otazke zni co je vlastne bezpecnejsi? pevnejsi auto nebo lepsi jizdni vlastnosti?
Re: Proč jsou prováděny crashtesty? (Hodnocení: 1)
Od: tango (opltovic@email.cz) - Pondělí, 14.09. 2009 - 14:49:36
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Bezpečnost k té bych se přikláněl já. Obecně vzato platforma je stejna, jen charekter perování a konfortu je změňen. No ale, s 1,5 to musí být líný jak vandrák v červenci!
Vytvořil Webdesign Dra-Go Copyright © 2008-2009.

© 2005 UNITED-NUKE Powered Site.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 1.54 sekund