brzdové kotouče + destičky

Odpovědět
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19167
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od hamoun »

za me doplnim, ze zasadni jsou gumy ...
na slusnych gumách se mi nikdy neaktivovalo abs ... při vymene brzd z horsich na lepsi je znat lepsi brzdny ucinek ... proste to auto najednou opravdu citelneji zpomali ...
pokud to neustoji gumy, je to jedno, klouze všechno ... pokud mas klouzave gumy, davej desky, jake chces ... nebo na snehu ...
pokud das lepive gumy a je sucho, poznáš to velmi vyrazne ...

za me brzdily lepsi desky vždy lepe i za studena ... nemusely se ohrivat. pak to samozrejme bylo lepsi ... ale to jsem poznal spis u mensich desek/kotoucu. stejna konfigurace na vetsich kotoucich deskách mi uz tak razantne teplotne zavisla neprisla ...
když jsem presednul na lepsi desky, prislo mi to stejne ... nez jsme sedl zpet do jiného auta (predvadeci) s original brzdama ... proste se to chova lip ...
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od catana »

Ano, je to jen teorie. Vzniklo to tim, zdali se beznemu ridici vyplati si koupit lepsi brzdove desticky nebo je vubec resit (kolega tvrdi, ze ne a staci vybirat dle ceny :666: ). Zamerne jsem proto psal, ze vsechno ostatni je stejne, vliv vseho ostatniho je samozrejme podstatny. Stejne jako aktualniho nalozeni auta, apod.
Marty73 píše:Koeficient tření je jen jeden z nich. Kdybys například udělal popisovaný pokus, musel bys mít dokonale změřenou teplotu desek, protože ty Feroda by za nižší než "provozní" teploty brzdily později.
Feroda zacinaji na 20 stupnich a na rozdil od EBC Redstuff opravdu od studena brzdi. Taky konci nekde na 500 stupnich. Proto jsem zminoval i 100 km/h, pac pri nouzovem brzdeni uz nekdy ze 160 km/h se brzdy ohreji dostatecne na to, aby se projevil rozdil teplotnich charakteristik. Pro moje pouziti jsou DS2500 asi nejlepsi desky co jsem na aute kdy mel. Zajimavy je, ze tak 3-4 mesice od navstevy okruhu pak zacnou trochu piskat, az do doby nez se zase poradne zahreji na dalsim "track day" :850:
HonzaCZ píše:Pak nastává otázka, zda to, že to dřív zablokuje kola (víc zásahů ABS) znamená, že to prodlouží dráhu nebo zkrátí.
To je fakt. Plus zdali rozdil mezi nizsim a vyssim koeficientem treni udela rozdil vetsi nez je chyba mereni.
hamoun píše:na slusnych gumách se mi nikdy neaktivovalo abs ...
Tohle me zaujalo... lepivejsi gumy budou mit vetsi koeficient treni na asfaltu, tak auto bude rozhodne zpomalovat ochotneji, navic kdyz mas sirsi kola a tim i vetsi treci plochu. Ale proc by se abs melo chovat jinak... na suchym povrchu zastavis v zasade nejefektivneji kdyz "brousis asfalt", coz je situace, ktera je proti principu ABS a nedovoli ti to. U lepivejsich gum bych cekal opak, ze nastoupi driv.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19167
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od hamoun »

catana píše:Tohle me zaujalo...
ABS jsem zazival bezne na zimacich ... ale nikdy mi nekecalo do jezdeni na RE070 ... huba mi pocitove vlala smerem dopředu, zpomaleni opravdu za me brutalni - ti, kdo se mnou jezdili vedi, ze na brzdách mi to slo (ja mel km najetych v "ostrejsim rezimu" opravdu nadstandardne ) .... a dostal jsem se maximalne k takovému lehkému poloklouzani krasne ovládanému volantem, ale vždy bez abs ... asi slo dobře odhadnout (diky gumam, skvele vvazenemu predku/zadku na brzdách a pouzitym kotoucum - deskam) tu hranu tesne, nez nastoupi ABS .. na suchu jsme diky dane kombinaci nezazil na brzdach nikdy kritickou situaci ... mozna jednou ve meste me napada, někdo mi nekde vjel hodne naostro, ale jel jsem pomalu (50) a stal jsem na fleku, abs mozna cvaklo ...

ve vysledku, na normalni gume je u normálního ridice při beznem jezdeni a kritickem brzdeni asi jedno, jake ma desky.
maximalne je pri nejakem 2x po sobe jdoucim kritickem brzdeni z vyssi rychlosti (dalnice) spali a koupi nove ...

při normálním - nekritickem brzdeni - to ovšem pozna ... auto zacne ochotneji zpomalovat .. pocitove se mu zpomalovat chce ... mi na obyčejných brzdách prijde, jako by někdo zahakl lano dozadu a pomalu zezdu tahl auto .. na lepších kotoucich/deskách, jako by to auto někdo cele chytil a pribrzdil ho jako celek ...
blbe prirovnani, ale nic lepšího me nenapada ... navíc je citit, ze i během jednoho dlouhého brzdeni narusta s teplotou treci koeficient a zpomalovani se při stejne zmacknutem pedalu "zrychluje" ...

nevyhoda takového reseni je ale - prasnost/hluk/rychlejsi ojeti materialu .. bud něco z toho nebo všechno .. podle toho, jak daleko se při vyberu zajde ....

když je ridic, jako muj otec, který brzdy v podstate nepouzije a při garancce mu rekli, ze to sice nebrzdilo, ale ze se nemusi menit, stacilo je párkrát probrzdit a ze jsou porad jak nove .. je uplne jedno, co tam ma ... :)

jsou to vsecko pocity ze 2 subaru a 250tkm v nich za posledních 7 let a hromady ojetych sad kotoucu desek (dle auta a zvolenych brzd 15-30tkm na sadu) :)
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od HonzaCZ »

Mno nemyslím si, že 2 nouzový brzdění na dálnici spálí i ty nejobyčejnější desky. To spíš nějaký sjezd z hor. Energie pro zastavení auta na rovině není zase tak velká.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
.dundee.
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2916
Registrován: stř kvě 18, 2011 1:08 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Praha

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od .dundee. »

catana píše:... na suchym povrchu zastavis v zasade nejefektivneji kdyz "brousis asfalt", coz je situace, ktera je proti principu ABS a nedovoli ti to. U lepivejsich gum bych cekal opak, ze nastoupi driv.
ABS přeci zasahuje v případě, že má kolo nulové otáčky, ale auto stále dopřednou rychlost. U lepivých gum nenastane ta situace nulových otáček, protože díky vysokému tření je měkká guma stále schopná přenést zpomalení vůči povrchu. Takže ABS nemá důvod zasahovat.

To přesně hamounova zkušenost s RE070, kterou mohu jen potvrdit. Měkký semislick, při brždění na suchém asfaltu se ti nezablokuje, ale neustále odvaluje a zpomaluje. A je téměř jedno, jaké máš desky/kotouče.
Subaru Impreza WRX STi MY04
ex Subaru Legacy 2.0D MY09
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od HonzaCZ »

dundee: Neřekl bych, že musí bejt rychlost nulová.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10653
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od Mira »

No mě ABS blokuje v zatáčcě, na hrbech apod. Tzn. situace kdy je min. jedno kolo hodně odlehčené. Tam to do toho kecá dost. Lepší kotouče a desky nejen pocitově prostě brzdí ochotněji, ostřeji a lépe, nemusíte ten pedál šlapat větší silou. Ale stejně je to omezeno gumama. Protož pokud dám na auto 4-pístky místo 2-pístků a lepší desky a kotouče, bude rozdíl markantní, ale i na těch 2-pístkách a obyčejných deskách přinutím festovním brzděním k činnosti ABS. Prostě to už nepoberou gumy. Jedinou měřitelnou hodnotou budou metry, který je pořetba z např. stovky do zastavení. A nějaký decimetry, možná i metry to budou v tom rozdílu materiálů. Ve finále - do toho kufru před sebou se můžu nebo nemusím podívat.
Z vlastní zkušenosti - jednou na firemní dodávce dávali nový kotouče a desky - to nejlevnější, nějaký Starline. Po týdnu jsem je nechal vyměnit za jiný, protože to prostě nebrzdilo. Po čase se dělali brzdy na Mazdě, opět Starline a tam to kupodivo brzdilo dobře. Asi jinej materiál a výrobce, co tam v Autokelly zabalili.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19167
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od hamoun »

HonzaCZ: bude to i naladenim ABS ... někdo pise, ze mu ABS keca do brzdeni furt ... mi povolilo (u WRXa) ABS i lehky skoroskluz .. urcite byla obvodova rychlost kola pomalejsi nez dopredna rychlost pohybu auta (auto trochu klouzalo a uzjizdelo a bylo třeba směr lehce korigovat volantem) ... ale nedoslo k blokovani ani aktivaci ABS ...

v zime teda ABS cvakalo často :)

dalnice beru 2x po sobe 200->0 .. zkus to opravdu naostro 2x za sebou ... predtim to trochu zahrej, jinak to odepises ... ono to fakt moc nevzdrzi .... je fakt, ze ze 130 na 0 to je ok (nenapsal jsem to vyse spravne) ... ono to pak hodne dostava zahul opakovanym brzdenim z vyssi rychlosti, kde je ta energie auta uz elativne vysoka ...

Mira: v zatacce se nebrzdi ... tam se vjizdi uz spravnou rychlosti a pak se pridava :)
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od HonzaCZ »

Jasně, naladění ABS určitě bude jiný třeba u Lega a u STI. Jinak při nějakých výpočtech brzdného výkonu z různých rychlostí už bude hrát nezanedbatelnou roli i s rychlostí se zvyšující odpor vzduchu...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
.dundee.
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2916
Registrován: stř kvě 18, 2011 1:08 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Praha

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od .dundee. »

HonzaCZ píše:dundee: Neřekl bych, že musí bejt rychlost nulová.
OK, tedy otáčky kola, resp. jeho obvodová rychlost limitně se blížící nule :-)


From iPhone using Tapatalk
Subaru Impreza WRX STi MY04
ex Subaru Legacy 2.0D MY09
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od HonzaCZ »

.dundee. píše: OK, tedy otáčky kola, resp. jeho obvodová rychlost limitně se blížící nule
No ani to bych neřekl :-) Moderní ABS budou reagovat i na pouhé zpomalení kola, oproti ostatním. A vstupují do toho i signály z akcelerometrů, z kterejch ví, jak reálně auto zpomaluje a tím pádem může zjistit, že třeba všechny kola se točí pomaleji než by měly. Auto s ESP v každej okamžik poměrně dost přesně ví, jak rychle se má jaký kolo točit, jak rychle se točí reálně, jakým směrem se pohybuje a jak se mění jeho směr a v neposlední řadě i jestli to odpovídá tomu, co chce řidič. Takže pak klidně pozná i to, že se v zatáčce odlehčené kolo při brzdění *) začne nepřiměřeně zpomalovat a tak mu trochu povolí. Ale jak psal Hamoun - hodně bude záležet na nalazení elektroniky.

*) Vim, vim, v zatáčce se nebrzdí ::-DD:
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10653
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od Mira »

Mimochodem - na impreze jsem měl kotouče TRW a desky Ferodo Premier a po prudkým brzdění z 130+, a pak po chvilce zas z 60 do 0 se z těch brzd velmi nepříjemně hulilo. Dle mého příliš moc brzo. Kotouče i chytily krásně modrej odstín, ale brzdilo to dál (po vychladnutí).
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od dethroned »

52 stránek na téma brzdy ...tak mě poraďte ::-DD: jak nejlíp vyřešit ty prokletý zatuhávající pístky? dělal jsem to tak před 2.5 lety, jeden pístek se měnil, a sady těsnění, vše origo subaru, tenkrát opravné sady z druhovýroby nebyly.
teď při výměně kol jsem si všiml, že už se obě přední zase moc netočí a kotouč je natěsno v třmenu. na čepech je to volný, spíš se nevrátí uplně pístky. není to zatím tak hrozný, ale prostě to v kontaktu je a po dlouhé jízdě je kolo sice studené, ale na kotoučích ruku neudržím.
řešení:
- nechat to vyčistit, popř. použít opravnou sadu, pokud to bude možné (nejlevnější řešení, ale pomůže to a na jak dlouho)
- koupit nové třmeny od budweg, popř. vyměnit i vodící čepy (no to bude hezkých 6000,-)
- koupit třmeny z vraku a nechat kompletně repasovat

je to daily car, takže to nemůžu někde nechat stát 14 a čekat na repas...

budu rád za sdílení zkušeností...
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od HonzaCZ »

Podle mě, jestli se ani po dlouhý cestě neohřeje ráfek, tak to nemůže bejt tak hrozný. Ono když zastavíš, tak se to stáhne, ale jak se pak rozjedeš, tak se to zase oddálí. Než bych se pouštěl do nějakých akcí, tak bych zkusil projet se pár stovek metrů bez brzdění a pak zatavit na ručku a pak vyheverovat některé z podezřelých kol a zkusit zatočit. Taky to může bejt zavzdušněný.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11896
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: brzdové kotouče + destičky

Příspěvek od Traveller »

Sice mám nový auto a řeším u brzd jiné věci než ty. :845: Ale musím říct, že mi je vždy při prohlídkách po 15.000km (tak po 4 měsících) v AWD vyčistí a když do toho auta pak sednu a poprvé zabrzdím, tak to je něco úplně jiného, než když přijíždím do servisu. A to je jen "obyčejné" vyčištění. Takže k tomu můžu jen napsat: údržba, údržba a zase údržba. 2,5 roku ježdění aniž by se na brzdy sáhlo mi příjde celkem dost a za tu dobu se ledacos zanese, usadí, přidře a já nevím co ještě.
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Odpovědět

Zpět na „Brzdy“