technika řízení na sněhu
-
- Uživatel fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: čtv úno 02, 2012 7:15 pm
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Karlovarsko
technika řízení na sněhu
Ahoj borcí. Chtěl bych se vás zeptat na techniku jízdy se Subaru na sněhu. Auto se chová malinko jinak než předohrab a někdy je přetáčivé např. při přidání plynu a nebo nedotáčivé, když projíždím zatáčku bez plynu. děkuji za postřehy a klidně i nadávky
- dofi
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 353
- Registrován: ned led 15, 2012 8:10 pm
- Jméno a příjmení: Filip Černoch
- Bydliště: Jihlava
Re: technika řízení na sněhu
Se subaru se zatacky bez plynu neprojizdi. )-:
[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ]
[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ]
Forester 2007 2.0, Legacy 2006 3.0 spec b MT, Legacy 2014 2.0D, Audi Q7 2018 200kW, Audi A6 2015 3.0 235kW, Ford F-150 2018 5.0 V8
- catana
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3258
- Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: Jizni Australie
Re: technika řízení na sněhu
No, ono to úplně tak jak píše Dofi není, si to musíš zkusit abys měl reálnou představu jak se to chová. Standardně je Subaru nedotáčivé, tzn. při poklidné jízdě se ti bude hrnout ze zatáčky po tečně ven. No a teď záleží na spoustě okolností co s tím můžeš udělat. Takovou asi nejbezpečnější je dát nohu z plynu, bleskově snížit úhel zatočení a čekat, až se chytne, pak zase utáhnout. V tom rozdíl oproti jiným způsobům pohonu není - ten postup je víceméně stejný.
Další možností je dát správné množství plynu plus musíš mít dostatek výkonu na to, aby se s tím dalo něco dělat a ideálně vzadu samosvor. Pak auto začne být přetáčivé a dozatočí.
Mno a ti z nás, co samosvor nemají musí k dosažení přetáčivosti použít některou z řidičských technik.
Plus je nutné dodat, že reálně chování je specifické pro konkrétní auto + motorizaci.
Další možností je dát správné množství plynu plus musíš mít dostatek výkonu na to, aby se s tím dalo něco dělat a ideálně vzadu samosvor. Pak auto začne být přetáčivé a dozatočí.
Mno a ti z nás, co samosvor nemají musí k dosažení přetáčivosti použít některou z řidičských technik.
Plus je nutné dodat, že reálně chování je specifické pro konkrétní auto + motorizaci.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
-
- Uživatel fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: čtv úno 02, 2012 7:15 pm
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Karlovarsko
Re: technika řízení na sněhu
Mám atmosféru Outbacka 2,5 rok cca 2006, i když v TP je 2008 , když přibrzdím před zatáčkou donutím hmotnost, aby se posunula dopředu a v tu chvíli je nedotáčivé. Poté přidám plyn a snažím se abyse utrhl zadek a bylo přetáčivé, ale toto si dovolím na letišti, kde nikdo jiný není. Zajímalo by mne jak to nejlépe a nejčistěji dělat v krizové situaci v provozu.
- catana
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3258
- Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: Jizni Australie
Re: technika řízení na sněhu
No, dělám tu každoročně různé akce, kde se to dá trénovat pod dohledem instruktorů. Nicméně... zvládnutí krizové situace je jen a pouze o tom jak znáš svoje auto a co máš nacvičené. Tzn. v krizovce není čas myslet, tělo musí dělat to co se dříve naučilo.
Nejbezpečnější je to co účíme v Jihlavě- při nedotáčivosti dát nohu z plynu, snížit natočení volantu až se ti auto chytne, pak zatočit o to víc abys to dotočil - a to velmi rychle opakovat do doby, než tu zatáčku projedeš. Nicméně to platí jen do určitých rychlostí. Když si moc rychlý, tak už je to spíš o "rallye" technikách a v nemalé míře i štěstí (např. dostatek prostoru).
To s tím přesunem hmotnosti je takové ošemetné. Ono lépe funguje to, že máš auto "v tahu", tzn. dost pod plynem, těsně před zatáčkou dáš nohu prudce z plynu a v tom okamžiku tvrdě zatočíš (Marty tomu říká pravoúhle) do směru zatáčky. Pak ti to zatočí i na ledu.
V diskuzi se o tom píše dost složitě. Je spousta faktorů co hrají roli a velmi záleží na tom, jak to auto do zatáčky pošleš. Různé "zaručené" rady jsou fajn, ale dost z nich z nemá řadu nezbytných doplňujících informací co je nutné udělat, aby to zafungovalo očekávaným způsobem.
EDIT: To, že když stojíš na brzdě je nedotáčivé to je pochopitelné. Ale proč se snažíš utrhnout zadek tím že přidáš? To naopak odlehčíš předek, váhu přesuneš dozadu... leda že bys to dělal s natočenými koly a snažil se to utrhnout výkonem, což je takové... těžko říditelné :845:
Nejbezpečnější je to co účíme v Jihlavě- při nedotáčivosti dát nohu z plynu, snížit natočení volantu až se ti auto chytne, pak zatočit o to víc abys to dotočil - a to velmi rychle opakovat do doby, než tu zatáčku projedeš. Nicméně to platí jen do určitých rychlostí. Když si moc rychlý, tak už je to spíš o "rallye" technikách a v nemalé míře i štěstí (např. dostatek prostoru).
To s tím přesunem hmotnosti je takové ošemetné. Ono lépe funguje to, že máš auto "v tahu", tzn. dost pod plynem, těsně před zatáčkou dáš nohu prudce z plynu a v tom okamžiku tvrdě zatočíš (Marty tomu říká pravoúhle) do směru zatáčky. Pak ti to zatočí i na ledu.
V diskuzi se o tom píše dost složitě. Je spousta faktorů co hrají roli a velmi záleží na tom, jak to auto do zatáčky pošleš. Různé "zaručené" rady jsou fajn, ale dost z nich z nemá řadu nezbytných doplňujících informací co je nutné udělat, aby to zafungovalo očekávaným způsobem.
EDIT: To, že když stojíš na brzdě je nedotáčivé to je pochopitelné. Ale proč se snažíš utrhnout zadek tím že přidáš? To naopak odlehčíš předek, váhu přesuneš dozadu... leda že bys to dělal s natočenými koly a snažil se to utrhnout výkonem, což je takové... těžko říditelné :845:
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
-
- Uživatel fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: čtv úno 02, 2012 7:15 pm
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Karlovarsko
Re: technika řízení na sněhu
Tak uvidíme je potřeba se s tím sžít, abych to pak udělal automaticky jak píšeš. To pravoůhlé zatočení vyzkouším ale myslím že budu v zatáčce dlouhý a v okamžiku zatáčení nedotáčivý. Jak se to pak pod plynem chytne tak to půjde krásně bokem. No těším se na letiště.
- catana
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3258
- Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: Jizni Australie
Re: technika řízení na sněhu
Musíš takto zatočit chvíli před zatáčkou, má to určitě zpoždění. U mého auta je to cca sekunda.lrmaty píše:To pravoůhlé zatočení vyzkouším ale myslím že budu v zatáčce dlouhý a v okamžiku zatáčení nedotáčivý. Jak se to pak pod plynem chytne tak to půjde krásně bokem. No těším se na letiště.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
-
- Uživatel fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: čtv úno 02, 2012 7:15 pm
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Karlovarsko
Re: technika řízení na sněhu
děkuji za rady :657:
Re: technika řízení na sněhu
Pri jizde na snehu s pazoutem kdyz pridam do zatacky, tak to prestane zatacet, ale da se to dohnat rucni brzdou, taky docela sranda.
S imprezou kdyz pridam do zatacky tak se zacne pretacet a da se podle rychlosti a kontra s pomoci davkovani plynu docela slusne udrzet ve smyku, za rucni brzdu nema cenu tahat, blokuje pres stredovou viscozu i predni kola.
Metoda pravouhly zatoceni je pro ostrejsi najezdy do zatacky a chce to uz mit natrenovane, rozhodne nedoporucuju ucit se to v provozu nebo nekde kde je malo mista.
S imprezou kdyz pridam do zatacky tak se zacne pretacet a da se podle rychlosti a kontra s pomoci davkovani plynu docela slusne udrzet ve smyku, za rucni brzdu nema cenu tahat, blokuje pres stredovou viscozu i predni kola.
Metoda pravouhly zatoceni je pro ostrejsi najezdy do zatacky a chce to uz mit natrenovane, rozhodne nedoporucuju ucit se to v provozu nebo nekde kde je malo mista.
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Re: technika řízení na sněhu
Blbý je, že všechny tyhle techniky vyžadují určitou rychlost nájezdu do zatáčky a to většinou vyšší, než by si soudný člověk v daném počasí za provozu dovolil. Na ploše se dá zkoušet cokoli, ale žádný normální řidič si, podle mého názoru, nedovolí driftovat do zatáčky za provozu. My, co jsme byli loni v Jihlavě, jsme viděli, co ty auta dělají na kluzkým povrchu v zatáčkách - subaru / nesubaru, letí to ven. A to byl "jen" mokrej asfalt.
Blbý je, že aby fungoval ten kýžený efekt "4x4 a dveřma vpřed", potřebujete dostatek výkonu na kolech. A ten výkon u civilních aut chybí. Na sněhu se dá jaksi nahnat vyšší rychlostí a nohou na podlaze, ale jak jsem psal výše, už to zase naráží na zdravý rozum a pud sebezáchovy.
V tomhle jsou podle mě předohraby lepší, protože se jim dá do zatáčky dost účinně pomoct ruční brzdou, což u subaru nejde.
Takže já najíždím do zatáček raději nižší rychlostí a na pohon moc nespoléhám. Přidávám plyn až na výjezdu ze zatáčky. To co ztratím v zatáčce, naberu na rovině nebo v kopci.
Kámoš mi radil, v krizi "narvat tam redukci a dupnout na plyn", že se to srovná, člověk se dostane do "subaru driftu" a pak se to dá uřídit volantem a plynem. Ale už se vidím v krizi.... ::-DD:
Blbý je, že aby fungoval ten kýžený efekt "4x4 a dveřma vpřed", potřebujete dostatek výkonu na kolech. A ten výkon u civilních aut chybí. Na sněhu se dá jaksi nahnat vyšší rychlostí a nohou na podlaze, ale jak jsem psal výše, už to zase naráží na zdravý rozum a pud sebezáchovy.
V tomhle jsou podle mě předohraby lepší, protože se jim dá do zatáčky dost účinně pomoct ruční brzdou, což u subaru nejde.
Takže já najíždím do zatáček raději nižší rychlostí a na pohon moc nespoléhám. Přidávám plyn až na výjezdu ze zatáčky. To co ztratím v zatáčce, naberu na rovině nebo v kopci.
Kámoš mi radil, v krizi "narvat tam redukci a dupnout na plyn", že se to srovná, člověk se dostane do "subaru driftu" a pak se to dá uřídit volantem a plynem. Ale už se vidím v krizi.... ::-DD:
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Subaru Forester SF 90kW MY98
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 4156
- Registrován: pát zář 09, 2011 8:39 am
- Bydliště: Jemnice, Vysočina
Re: technika řízení na sněhu
Dveřma napřed v normálním provozu je šílenost, zažil jsem to loni jednou a ani jsem nechtěl. Kdyby ti 2 protijedoucí co jeli snad 20 km/h nezastavili, tak jsem se tam nevešel :686: . Bylo to hrozně rychlý, ale ťukání na čelo :713: od protijedoucích jsem si všiml. Takže raději pomaleji do nájezdu a rychleji ven jak píše yeti a když už vidím že jsem trochu rychlejší a nedotáčivý, tak dám raději nohu z plynu a modlím se aby se kola chytla. Ono dupnutí na plyn, kdy si AT podřadí o 2 dolů a trhnutí za volant může být, když na to není člověk připravený celkem mazec a děje se to všechno hrozně rychle.
Ex:Subaru Outback 3,0R AT Comfort Navi MY 2007.... srdcovka a moc mě bavíl, budu vzpomínat
Nyní: BMW 330xd AT
Nyní: BMW 330xd AT
- Marty73
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 3306
- Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
- Jméno a příjmení: Martin J.
- Bydliště: Statenice
Re: technika řízení na sněhu
Rychle vymáčknout spojku - ručka - plyn - rychlé ruce :657:yeti píše: V tomhle jsou podle mě předohraby lepší, protože se jim dá do zatáčky dost účinně pomoct ruční brzdou, což u subaru nejde.
Jinak rychlý nájezd do zatáčky = nedotáčivost u každého auta. Dá se eliminovat pravoúhlým zatočením, prostě udělat z oblouku kostku, aby setrvačnost nehrnula auto ven. A opět to chce rychlé ruce, nebo krátké otáčky volantu.
Za provozu je to (píííp).
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)
Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Re: technika řízení na sněhu
To jsou strašně fajn rady (označil bych je za ty obligátní knížecí) a já jen doufám, že nikdy nikoho, kdo se to bude učit v reálném provozu, na silnici nepotkám. U člověka, vybaveného alespoň minimálně rozumem a úctou ke spoluuživatelům pozemních komunikací (primárně těch zpevněných, protože na nezpevněných přejede cokoliv pod metr výšky nečekaně se zpoza ostré zákruty vynořivší John Deere nebo Claas nebo podobně přerostlá 4x4 obluda), bych očekával, že se chová slušně a způsobně a svoje závodnické či rallyové ambice naplňuje na parkovištích (bez zaparkovaných aut prosím), letištích a nebo u herních konzolí. Protože když už bych čistě hypoteticky připustil, že někdo bude dělat pyčovyny na silnici, tak si je vědom základní poučky, že pro bezpečné opuštění zakřivení silničního tělesa platí (zřejmě bez ohledu na poháněnou nápravu a jejich počet) základní poučka: pomalu dovnitř, rychle ven. :811: Samozřejmě připouštím, že řidičům všudechodů Abrams, Merkava, atdapod. je to jedno a poněkud k smíchu... :ironie:
- hamoun
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 19624
- Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
- Jméno a příjmení: Petr Hanek
- Bydliště: Kravaře
Re: technika řízení na sněhu
taky jezdim do zatacky pomalu a az za vrcholem na to slapu nejlip tak, aby zadek lehce ujel ...
to vse samozrejme jen pri malych rychlostech po meste, kde vidim, v protismeru nidko neni apod .. nebo na kruhaci ..
kdyz uz jsem nekde na okresce a jedu 90, blbosti nezkousim
pokud to clovek prezene s najezdovkou, je to celkem naprd ...
to vse samozrejme jen pri malych rychlostech po meste, kde vidim, v protismeru nidko neni apod .. nebo na kruhaci ..
kdyz uz jsem nekde na okresce a jedu 90, blbosti nezkousim
pokud to clovek prezene s najezdovkou, je to celkem naprd ...
škoda superb
ex WRX 2008
ex WRX 2008
- dofi
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 353
- Registrován: ned led 15, 2012 8:10 pm
- Jméno a příjmení: Filip Černoch
- Bydliště: Jihlava
Re: technika řízení na sněhu
Ja na snehu vychazim z toho ze realita tedy led, snih neni tak uplne hladky jako kluzna folie a kdyz se pod primerenym plynem v nedotacivem smyku vytoci kola do smeru kam chci, tak oni si predni kola nejakou oporu(kaminek, snih )najdou. Fungovalo to na predokolce, pomoc ruckou vetsinou nebylo potreba. U fordu se z to vzdy poblazni ESP a presto za asistence stridave se blokujicich zadnich kol projede mirne pretacivy oblouk. Impreza kdyz je pod plynem ESP nepouzije a regulaci plynu se oblouk plynule projede. Treba dnes rano po prazdnem meste jsem si s chuti potrenoval.
[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ]
[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ]
Forester 2007 2.0, Legacy 2006 3.0 spec b MT, Legacy 2014 2.0D, Audi Q7 2018 200kW, Audi A6 2015 3.0 235kW, Ford F-150 2018 5.0 V8