Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2795
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Chorche »

no spíš to byl debil... protože u jakýkoli stálý nebo připínatelný čtyřkolky má přední nápravou točit naštorc (jedno kolo dozadu, druhý dopředu).
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10719
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od podvlada »

A zadní? U Outbacka je třeba lehkej samosvor :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2795
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Chorche »

no u zadní taky naštorc
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Makovica
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5070
Registrován: čtv dub 21, 2016 11:28 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Makovica »

suubaru píše: stř led 03, 2024 3:16 pm dneska jsem nad BS diskutoval v jeskyni STK, o různých věcech, koukal jsem, jak měří brzdy, poučoval mě, že ta nová subara cvt už mohou jít na válcovou brzdu, že pokud dá u nenastartovaného auta neutrál, v neutrálu mu auto z válců neodjede. Ano pěkně naměřil bezvadné brzdy. No u testování přední nápravy jsem měl pocit, že auto chce odjet, ale to byl asi jen pocit (a mé zbožné přání :-D ).
Ja som to naposledy nechal na technika a sam od seba zobral auto von a otestoval brzdy "praktickou" skuskou. Rozbehol sa dvakrat a zabrzdil.
Subaru Forester 2.0i CVT Comfort MY16 (G91F Rest in pieces Cooper Discovery ATT / SJ6 ,,,,| (*_^) |,,,,)
Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22153
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

To jsem čekal, co se tu zase rozjede za moudra, už asi po stoosmnáctý.

Žádnýmu subaru nevadí běžnej test brzd na STK. Jediný, co se může stát, že to z těch válců vyjede. A když se tak stane, tak příčetnej technik to pustí na nižší rychlost. Ale že by hrozilo nějaký poškození, to fakt ne.

U toho točení kolama proti sobě to naopak hrozí a je to totální blbost.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3173
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Albi »

Přesně tak, i kdyby povyskočit chtělo, je to zlomek zátěže když je člověk někde v příkopě apod. a hrabe a tůruje a hrabe ... tak to spíš (a dělá to kdekdo běžně a při tom se nebojí) ... ;)
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2795
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Chorche »

no, záleží jak moc a kdy spíná ta spojka při prokluzu přetku. Ale pointa naštorcovýho točení je f tom, že se točí jenom diferák na prázdno a netočí to zbytkem soukolí. Proto se to má točit naštorc. A aut s mezinápravou uš vůbec neni vočem, u rafky i se zdechlym motorem kdyš točim jednim kolem, tak se to přenáší zezadu dopředu a navopak...
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22153
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Jenže když vyřadíš, tak mezi nápravama to může v klidu utíkat do převodovky a tu spojku zase tolik nezatížíš - navíc přesně, jak psal Albi, kdejaký drifty po trávě nebo snad vyjíždění z pangejtu to zatíží asi tak 100× víc. Vždyť se to točí asi 60 otáček za minutu, to je jako když jedeš
krokem.

Když budeš točit proti sobě kolama na jedný nápravě, tak všechno odsere to LSD, který tam vzadu je u spousta subaru a u některých i vpředu (STI).

Nevím, co přesně myslíš tím naštorc. To bych si představil, že tam to auto stojí napříč. 😁
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
vratnikp
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 56
Registrován: čtv srp 24, 2023 1:54 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od vratnikp »

uplne nerozumim tomu, utikat do prevodovky. kdyz mi na valcich roztoci predek, zacne se zadek roztacet a to az do meze svornosti mezinapravoveho diferaku, coz treba u viskospojky je az 100% ne? tedy se mi zadek roztoci otackami predni napravy a auto bude mit tendenci vystrelit z valcu do zdi, jenze kdyz je predek brzden, je brzden i zadek, tak to naopak za me pretezuje mezinapravovej diferak protoze prenasi otacky na zabrzdena kola a ta protoze jsou zabrzdena se neroztoci tak je o to vic roztaci. takze jde jen o to co povoli driv, jestli brzdny moment zadnich brzd a auto z valcu utece, nebo jestli to vzda mezinaprava a presrane prenaset moment at uz z duvodu pudu sebezachovy nebo poskozeni. to je jako hrabat se ze skarpy a stat pri tom na brzde i plynu, nebo s 4wd smykovat pomoci rucky.
mam vytípovane stk, kde aspon trochu rozumi ctyrkolkam se samosvory. jedni brzdi krizem, druzi bud veri ze auto brzdi, nebo provedou jizdni zkousku na sterku za stk. na jedne plzenke stk mi freecko 2x pretizli, nez sem od toho blba vyhodil. stal vedle auta a hrozne se divil, ze mu na neutralu zhasl motor kdyz zadni gumy zcaly gumovat a auto se kvuli pretizeni pohonu radsi vyplo. nejzajimavejsi na tom bylo, ze se jim ztratil kamerovy zaznam zkousky na valcich, bez ktereho jsem odmitl auto prevzit a odjet z linky
Naposledy upravil(a) vratnikp dne stř led 03, 2024 7:54 pm, celkem upraveno 1 x.
Toyota Yaris Cross 2023 1.5 DF 92kW
Subaru Levorg 2015 1.6 GTS 125kW
Subaru Forester 2005 2.0 X SG 92kW
Kawasaki KLR 650 1999 31kW

EX Chevrolet Cruze 2011 1.6 16V ecotec 91 kW
EX Land Rover Freelander 2000 I 2.0 TD4 82 kW
EX KTM 990 Adventure S Dakar 2011 83kW
EX BMW 650 GS 2001 37kW
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2795
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Chorche »

naštorc myslim jedno kolo dopředu, druhý dozadu. Měl sem za to že i to mpt je seplý trvale aspoň na těch 10%, takže točení předkem nebo zadkem to bude mít tendenci přenášet a tim pádem se hejbat a bude se to prát s těma válcema. U mezinápravy ti to auto z těch válců vyletí stoprocentně. Ohledně LSD bych se nad situací musel zamyslet, co se bude dít když se budou točit kola proti sobě a koš stát, ale nemam na to teť kapacitu, páč řešim nějakej jinej průser a mam toho plnou palici.
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22153
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

@Chorche Na to se moc zamýšlet nemusíš. Když je ta LSD spojka mezi klecí a výstupem na jednu poloosou, tak se ty lamely spojky budou proti sobě točit přesně polovinou součtu rychlostí obou kol. To snad dá rozum. Nevím, co na tom chceš vymejšlet.

Nevím, čemu říkáš "mezináprava". Ale klidně tam může bejt jenom differák bez jakýkoliv svornosti. A pokud tam bude nějaký LSD, tak zásadně záleží, jaký a jak moc rychle budeš tou jednou nápravou točit. Takže záleží, jestli ten moment, kterej vznikne rozdílem otáček, bude stačit, aby to ta druhá náprava vytáhla z těch válců. U MPT je to podobný, taky záleží na rychlosti těch válců a na tom, jak ta spojka bude moc spojená.

A vůbec to je zase diskuze. Přesvědčovat někoho o fyzice, která je daná.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22153
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

@vratnikp Sorry, nic ve zlým, ale na tohle nemám energii reagovat.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Makovica
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5070
Registrován: čtv dub 21, 2016 11:28 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Makovica »

vratnikp píše: stř led 03, 2024 7:48 pm uplne nerozumim tomu, utikat do prevodovky. kdyz mi na valcich roztoci predek, zacne se zadek roztacet a to az do meze svornosti mezinapravoveho diferaku, coz treba u viskospojky je az 100% ne?
Kludne ma opravte, ale nejako sa mi objavilo v hlave, ze viskoza podla mna vie zopnut len cca do 90%. Pri MPT sa pochopitelne udava az 100%.
A nemyslim zapecenu viskozu :)
EDIT: a ani nevravim, ze to robi nejaky rozdiel
Subaru Forester 2.0i CVT Comfort MY16 (G91F Rest in pieces Cooper Discovery ATT / SJ6 ,,,,| (*_^) |,,,,)
Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22153
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

90 % čeho?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7859
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

Já nevím, ale u MPT mi na tecnické měří brzdy s vypnutým zapalováním. :-)
U manuálu to buď neměří nebo to pustí tím režimem kola v protiběhu. Ta zadní LSD u Forestera s tím nemá žádný problém, protože je dost slabá.
Jen nechápu, že to na bubnových brzdách naměří stejný účinek obou kol. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“