Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od VDC »

Jinak jsem včera dosáhl nového maxima teploty oleje v automatu a to 131°. Voda v tu chvíli 109°. A pořád se ještě nerozsvítila kontrolka automatu. Jsem fakt zvědav, jestli se mi ji podaří někdy rozsvítit.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22700
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Voda uz je docela dost, ne? :-) to uz predpokladam leze i fingovana rucicka teplomeru a vypina to VDC :-D

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od VDC »

VDC to vypíná při 105. Jo už je to dost, ale ve chvíli, kdy systém funguje, to okamžitě po zastavení sleze. Letos se toho nebojím.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22700
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Já bych se teda už klepal jak osika :-DDD :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od VDC »

Taky na tebe celou dobu myslím.

Ale vážně. Tady je venku kolem 30° a ta teplota leze přes kilo v každým větším kopci i na silnici. Ale je prostě vidět, že neleze, protože je problém, ale prostě proto, že námaha. Jak poleví, jde to okamžitě dolů. Stačí stát pár minut a sleze to na 89-90.
Jo a ty kopce jsem všechny jel se zapnutou klimoškou.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od dethroned »

helejte, já mám teda teďka ten 4AT... odřazuje si to nějak při stání na D na neutrál nebo ne? když je to zahřátý, po puštění brzdy na D je cítít, že ten tah není 100%, nějak mě přijde že si to vždycky bleskově nařadí...ale tah tam je i s brzdou, jen mě příjde, že redukovanej. např. autobusy s AT si viditelně odřazujou na N při stání..
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10643
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od podvlada »

Dělá mi to i 5AT, imho normální věc s měničem... ATF je zahřátá "řidší", tak měnič líp prokluzuje.
Edit: nevyřazuje na neutrál, zapomněl jsem dodat. Prostě to jen natáhne tolik jako se studenou ATF.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22700
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Nevyřazuje, táhne to pořád stejně dopředu... jenom když se to ohřeje a motoru spadnou otáčky na normální volnoběh, tak to táhne daleko míň. (A se změnou otáček se to dost razantně liší... já mám třeba hydraulický posilovač řízení, který má spojení drátem na ECU a tedy když točíš volantem, tak si motor přidá. A stává se mi při manipulaci na parkovišti, kdy se tím autem plazím jenom tak, jak to táhne na volnoběh, že si za ten volant chytnu, ono si to přidá (a že to fakt přidává jenom trochu) a to auto v tu chvíli hodně výrazně vyrazí vstříc zařazené rychlosti.)
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

A neváznou ti brzdy? Nijak to po puštění brzdy nemá váhat. Normálně se to rozjede. Možná cejtíš důsledek nějakých hydrodynamických jevů v měniči, jak se roztočí turbína.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
LukasV
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 520
Registrován: ned bře 01, 2015 9:35 am
Jméno a příjmení: Lukáš Vaněček
Bydliště: Brno-venkov

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od LukasV »

Já bych řekl, že je to normální. Po nastartování jsou vyšší otáčky motoru než se zahřeje, olej je hustší a proto to při puštěné brzdě víc táhne za studena.
Subaru BRZ 2.4 Sport 6MT 2023 Obrázek
Subaru Outback 3.0R 5AT 2006 Obrázek
Suzuki Ignis 1.3i 2006 Obrázek
exHonda Civic 1.5i VTEC-E 1996 (2013-2015)
exLada Samara 1.3i LPG 1989 (2007-2013)
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22700
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

HonzaCZ píše:A neváznou ti brzdy? Nijak to po puštění brzdy nemá váhat. Normálně se to rozjede. Možná cejtíš důsledek nějakých hydrodynamických jevů v měniči, jak se roztočí turbína.
Tohle mě jinak taky na rozjezdech ze stání trochu vadí - neumím se rozjet tak plynule, jak bych chtěl :-D Po 2 letech jsem se konečně sice naučil na ten plyn v BHčku šlapat tak, aby to nezlomilo vaz všem cestujícím, ale i tak se mi málokdy povede rozjet úplně pomalu a plynule. Většinou ten postup je, že pustím brzdu, přidávám plyn, ono se to rozjíždí hrozně pomalu, pomalu, pomalu a najednou to zabere a letí to... na druhou stranu co pozoruju v práci u hybrida/elektro na rozjezdech, tak tam je to snad ještě horší :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10643
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od podvlada »

Musíš na to šlápnout rovnou, aby tam nebyl ten skokovej nárůst ve chvíli, kdy to nikdo nečeká :-D
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
dvahrnce
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 381
Registrován: úte led 06, 2015 1:00 pm
Jméno a příjmení: Petr

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od dvahrnce »

Otázka asi na HonzuCZ, ale klidně i na ostatní..
Měl jsem Legouše u Alse, dělaly se rozvody atd.. Als mi půjčil jeho Lego, stejná motorizace (2.5, 121kW), stejná převodovka (4EAT), rozdíl pouze v barvě a že Als nemá kombika..
A teď je situace, že mám tempomat nastavený na 110km/h (např., není až tak podstatné). Rozjíždím se z místa, auto zařadí dvojku, dosáhnu rychlosti 40km/h a cvaknu tempomat, ať si to zrychlý na nastavenou rychlost.
Okolo 50 - 60km/h auto zařadí trojku, ale dále už se obě auta chovají naprosto jinak.

Moje Lego tam tu trojku drží dokud nedosáhne požadované rychlosti (klidně do 140 - 150km/h) a čtyřku zařadí až ve chvíli, kdy je rychlost ustálená a auto neakceleruje.
Alse Lego zařadí čtyřku okolo 70 - 80km/h a dál v klidu zrychluje na požadovanou rychlost.

Máte někdo tušení proč? Moje auto se takto chová celou dobu co ho mám (cca 100tis.km). Ani po výměně oleje a resetu adaptačních hodnot žádná změna, pět let žiju v tom, že je to normální a má to tak být, ale očividně to může být i jinak. S Alsovým jsem najel cca 600km a bylo mi chování jeho převodovky o hodně sympatičtější...

Laická úvaha totálního neználka - nemůže mít každá převodovka jinou verzi firmware? Bylo by teoreticky možné naučit mou převodovku aby se chovala jako Alsova?
Legacy MY05, 2.5 121kW, 4AT. Outback MY 2020

Trabant 600, Trabant 601, Moto Guzzi Breva 1100, Husqvarna Vitpilen 701
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Ohledně té věci u dethroneda nějak stále nechápu, jestli se bavíme o teplý vs. studený motor nebo o rozjezdech. Já pochopil, že jde o rozjezd z nuly, kdy auto stojí, je zařazeno D, pustí se brzda a auto se rozjede nebo se šlápne na plyn atd. Kde jste vzali to, že se jedná o teplý vs. studený?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

dvahrnce píše:Otázka asi na HonzuCZ, ale klidně i na ostatní..
Měl jsem Legouše u Alse, dělaly se rozvody atd.. Als mi půjčil jeho Lego, stejná motorizace (2.5, 121kW), stejná převodovka (4EAT), rozdíl pouze v barvě a že Als nemá kombika..
A teď je situace, že mám tempomat nastavený na 110km/h (např., není až tak podstatné). Rozjíždím se z místa, auto zařadí dvojku, dosáhnu rychlosti 40km/h a cvaknu tempomat, ať si to zrychlý na nastavenou rychlost.
Okolo 50 - 60km/h auto zařadí trojku, ale dále už se obě auta chovají naprosto jinak.

Moje Lego tam tu trojku drží dokud nedosáhne …
Rozdílná nastavení převodovky být určitě můžou. Mně přijde, že se liší chování převodovek i třeba Legacy vs. Outback (ve stejné motorizaci). Může to být různě naladěný firmware. Nebo mě napadá, že třeba někde je nějaká jiná TCU, než tam má být a proto se to chová odlišně. Nedokážu říct. Nějaký ID jednotky se z ní dá určitě vyčíst a porovnat je. Firmware se aktualizovat dá, zkus se obrátit na autorizovaný servis. Ale samozřejmě pokud je to jiná TCU, jiný ID, tak do ní jsou stejně firmwary naladěné jinak a nedostaneš tam firmware pro jinou sérii.

Ještě mě napadá, že by to mohlo být rozdílnou dlouhodobou adaptací, která je uložená ne v TCU, ale v "mozku" převodovky a reflektuje mechanické opotřebení převodovky, stav oleje atd. a převodovka si to upravuje sama.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“